Kalle och chokladfabriken

Handling: Kalle är en godhjärtad pojke från en fattig familj som lever i skuggan av Willy Wonkas sötsaksfabrik. En dag lanserar Willy Wonka en världsomspännande tävling för att välja den person som en dag ska ta över hans godisimperium. Kalle och fyra andra lyckosamma barn drar högsta vinsten och får en guidad tur genom den legendariska godisfabriken, där ingen utomstående har satt sin fot på 15 år. Det blir ett äventyr som överträffar hans vildaste fantasi.

Regissör: Tim Burton

Missi Pyle
AnnaSophia Robb

Copyright Sandrew Metronome

Audrey T

Johnny Depp är som klippt och skuren för den här rollen, även om jag alltid föreställt mig Willy Wonka som en äldre farbror. Han är lagom excentrisk men med sitt bleka ansikte och barnsliga sätt kan jag tyvärr inte låta bli att associera honom till Michael Jackson. Helena Bonham Carter är alldeles för snygg för att spela den fattiga modern men hon är ju Tim Burtons fru och någon han gärna har med i sina filmer. Alla barnen är duktiga men sångnumren hade jag gärna sluppit.

filmälskartjejen

Den här filmen är i stort sett fantastisk. Jonny Depp är den mest otroliga skådespelare att välja till en rolig, småelak, glad chokladfabrikant. Det tror man inte först, men det är sant. Inget är dåligt med denna underbara, halsbrytande, spännande och skojiga långfilm. Deep Roy är en perfekt Oompa-Loompie och jag fullkomligt älskar sångerna! August Glupsk, en väldig kropp, en stor och girig puckopropp... denna sång den är helt ny, Violetta Fagervy... Erika Salt har i en hast, försvunnit i ett sopnedkast, ooh... den släpper ingen tanke fri, ha koll på barnens fantasi... jag blir lika trollbunden varje gång jag kollar på den! Det här är min favoritfilm efter Back To The Future. Se den, ni kommer inte att ångra er.

filmernas härskare

Tim Burton borde göra flera udda filmer, sådana som gjorde honom otroligt känd för. men detta blir mycket underhållande och ger publiken massor av ögongodis (eller i det här fallet ögonchoklad).

Föll mig inte riktigt i smaken, men ändå en rätt bra film. Får en 3:a

_Zandra__

Ganska bra iallafall
:-)

filmälskartjejen

Antonlikemovies

Detta kan vara den sämsta och mest irriterande film jag någonsin sett.
De där Oompa-Loompa snubbarna var mycket störande och filmen i helhet var bara allmänt konstig.

Det finns så mycket som är konstigt med den här filmen och den är ju lååångt ifrån realistisk. Men för ovanligheternas skull så köper jag det. Jag tycker att historien är både gripande och rolig. Dessutom gillar jag faktiskt hela överdrivna magiska känslan som Burton skapar.

Natanielgullis

Bra film utom att Willy Wonka skrämmer mig lite...
:S

guldis25

det här är en väldigt bra barn film som jag rekomenderar. Det är ganska intressant hur morfar eller farfarn eller vad han är har jobbet där tidigare och får chansen att komma tillbaka

Biopremiär: 2005-09-16

Wonka (2023)