Mordet på en kinesisk bookmaker

1,6

Handling: Nattklubbsägaren Cosmo Vitelli spelar poker på ett illegalt kasino. Han förlorar och blir tvungen att betala sin spelskuld genom att mörda en kinesisk bookmaker.

År: 1976
Seymour Cassel
Azizi Johari
Meade Roberts
Alice Fredlund

Oerhört synd att Cassavettes flummade sönder den här filmen. Det fanns tonvis med potential här som han sumpade. Ben Gazzara är lysande som strippklubbsägaren Cosmo Vitelli. Vitelli lever livet och gamblar bort stora pengar som han sedan blir skyldig de lokala gangstrarna. Givetvis målar han in sig i ett hörn och snart vill gangstrarna ha tillbaka pengarna eller en stor gentjänst. So far so good, upplägget är lovande, men sedan så flummas allt bort den sista halvtimmen eller så. Filmen dör ut helt vilket är en besvikelse.
Som sagt, Gazzara är bra och gangstrarna känns bra castade och genuina. Stark tvåa.

Usch säger jag bara! Sällan har jag sett en film som är så in i helsike trög och trist.
Intrigen engagerade mig inte för 5 öre.
Den enda anledningen till att se denna film är om man har för avsikt att somna, för det finns det stor risk att man gör.

Gazzara gör verkligen ett oerhört skickligt rollporträtt av Cosmo Vitelli. Och det är väl ganska logiskt eftersom Cassavete alltid verkar sporra skådespelarna till det yttersta i sina filmer. Handlingen är ganska intressant men tyvärr är estetiken också ett minus här som vanligt i Cassavete filmer. Dock en bra film som är värd en trea.

Xenomorph

Ganska överskattad och seg gangsterhistoria. Tempot är ganska lågt och det händer inte speciellt mycket.