Natural City

2,2

Handling: Året är 2080. Jorden har blivit förstörd av naturkatastrofer och de överlevande människorna tvingas leva i gigantiska städer byggda ute till havs. Agent R jobbar för ett företag som spårar och förintar förrymda cyborger. När han blir förälskad i Ria, en cyborg som jobbar som dansare på en klubb, förändras hela hans liv. Ria har nämligen ett bäst-före-datum och måste snart lämnas in för återvinning...

År: 2003
Regissör: Byung-chun Min
Originaltitel: Natural City
Ursprungsland: Sydkorea
Ingår i tema: Post-apokalyptisk

Ji-tae Yu
Jae-un Lee
Rin Seo

Tyvärr så är något så snyggt som Natural City helt bortkastat med pengar och tid. Den är estetiskt tilltalande då den framtida stilen och fotot är magiskt. Men storyn har jag absolut inget till övers för, det är springa hit och dit, berättelsen svajar åt olika håll och man uppfattar aldrig riktigt vad fasiken filmen handlar om.

Flera personer som man aldrig får en ingående beskrivning av, dyker upp och försvinner efter en minut, sedan tillbaks utan att vi vet vad som hänt. Fighterna är snygga i koreografi - om man har turen att se vad som faktiskt händer. För kameran ska hela tiden tätt inpå och köra en slags lagg-motion då bilderna hoppar fram varannan frame ungefär. Det var en pina att se, men filmen hade ett par magiska ögonblick som verkligen satte sig. Slutet - btw så har filmen tre slut, men bara ett där filmen faktiskt slutar - och det riktiga slutet alltså, är riktigt grymt bra. Det är vackert, musiken är vacker och vi känner genast igen det asiatiska i detta - gärna inhemsk musik asiatisk musik. Natural City satte sig på näthinnan, men det är samtidigt en film man inte vill se igen.

Idén som från början var god och intressant utvecklades istället till ett pompöst, snurrigt och för kaxigt action-spel. Dramat och Kärleken fick får glimtar av i filmen är riktigt bra, men vi får aldrig riktigt ta del av det, för många sidoberättelser pajar en hel del. Eftersom den här killen Byung-chin Min inte kan hantera en actionfilm och istället ligga bättre till vad gäller kärlek så borde han ha ha vänt på steken och satsat på den söta delen. Filmen utspelar sig alltså i en sargad framtid som upplevt krig, det är lite Cubic, I, Robot och Max Max i samma gryta. Det är helt klart värt att se Natural City om man diggar asiatiska rätter, fast detta ser snarare ut som en asiatisk rätt i en fast-food kedja i USA.

Ljud/Musik: 4 - Mäktigt och känslofullt
Manus/Handling: 2 - God idé, sämre handling
Skådespelare: 3 - Inget direkt ögonhöjande
Effekter/Foto: 4 - Snyggt och effektfullt
Filmlängd: 1 - Bara skit i två timmar

Det blir en stark etta till Natural City, det var fruktansvärt att stå ut och slänga bort två timmar av mitt liv, betyget blir det lägsta även om jag uppskattade fotot - men å andra sidan så drar det blickarna tillbaks på filmer som Hero och Crouching Tiger... Så, det var kanske inte så speciellt.

Väldigt snygg film men den var inte alls som jag trodde den skulle vara.

Hook

Snygg men väldigt involverade historia

jag hade ganska svårt att hänga med i historien i NC, men det var bra skådespeleri i övrigt effekterna var snygg och kamera arbetet va väldigt snyggt, efter att ha sett etra secenarena bakom kameran så blev jag lite förbluffad att filmen kom undan med så billiga trick.

Jag gillar NC för det är en sån fantasi och verklig historia om kärlek och bedrägeri, den är snygg och våldsam med ett climatiskt slut som avrundas med en knapptryckning.

Regin är väldigt billig och inte alls imponerande men det hindrar inte betyget som blir en medioker trea med fasta fötter så blir det inte en ny matrix men en snyggare ton än vad till exempel västerliga filmer och si-fi dramer bruckar bli.

Ljud/Musik: 4 - Mäktigt och känslofullt
Manus/Handling: 2 - God idé, sämre handling