Hemsöborna

Handling: På Hemsö i Stockholms skärgård bor änkan madame Flod. Efter sin mans död har skötseln av gården blivit eftersatt, eftersom hennes son Gusten mest intresserat sig för jakt och fiske. Hon anställer drängen Carlsson från Värmland som är arbetsam och duktig. Han får gården att leva upp igen och gifter sig så småningom med änkan Flod trots Gustens motstånd. Livet i skärgården är inte så fridfullt som det verkar.

Efter romanen av August Strindberg.

År: 1966
Håkan Serner
Anna Schönberg
Åsa Brolin
Edvin Adolphson

I början var den katastrofalt seg och tråkig, men sedan bättrade den på sig och blev ganska intressant. Gillar man den här bör man även se "Nybyggarna" och "Utvandrarna".

janne lindh

Sif Ruud är helt lysande som madam Flod i den här versionen av Strindbergs Hemsöborna. En annan som imponerar är Allan Edwall som Carlsson, men han har en tendens att spela över ibland. Filmen innehåller mycket vackra bilder från Stockholms skärgård och är en mustig folklivsskildring. Tyvärr slår det hala över i ren buskis vid några tillfällen så det är tack vare Sif Ruud filmen får en fyra.

En klar 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Mycket bra skådespel av framförallt Sif Ruud som Flod och Edvin Adolphson som prosten, medan jag tycker Edwalls och Wollters karaktärer är tämligen lättspelade utan några vidare känsloutsvävningar än ilska. Edwall har tyvärr alltför stora likheter i sin karaktär som i Emils pappa, vilket man skrattar åt, och att han dessutom kommer från Värmland i historien men pratar småländska förtar en del av trovärdigheten.
Håller med Shining_Pearl om att den växer mot sista halvan, den var lite småseg i början - man märker att de drar ut på scenerna onödigt mycket bara för att det är en TV-miniserie där mer tid tillåts.
Fint foto och vackra miljöer ute i Stockholms skärgård kring Kymmendö i min hemkommun Haninge, där det är inspelat - trots att det tyvärr är svart/vitt.
Mindes inte sen jag var barn att den var så tragisk om slutet, men detta är verkligen en småmysig berättelse, som dock ej hamnar i filmsamlingen. Detta kan man se om nån gång till, men efter att ha sett den två gånger skulle jag mycket hellre nästa gång läsa boken.

Trivia: -

Evenstar_92

Den faller mig inte i smaken, vilket inte boken heller gör så det kanske är där felet ligger.

svensk klassiker och det vart lättare att se filmen än att läsa boken.

Nja, va väll ingen höjdar film direkt...får en svag 2:a

Life_is_so_blue

Fick se den som film för att skriva en rencension om den på gymnasiet, den var lång och ganska trist..
Dock snygg och vissa bra skådesplare.
En svag 2:a

Maxthieriot

Rätt ok lättare att titta på den än att läsa boken!

Filmen är svartvit