Benknäckargänget - krossa dem

Sport:

Sport:

Handling: Detta är berättelsen om proffs-quarterbacken Paul Crewe (Adam Sandler) och den före detta collegemästaren och coachen Nate Scarboro (Burt Reynolds) som båda avtjänar fängelsestraff på samma anstalt.

Dessa två blir tillfrågade av ledningen på fängelset om de skulle vilja bilda ett lag av intagna för att utmana vakterna. Fängelsedirektören erbjuder en tidig frigivning för de båda, mot att de intagna förlorar matchen. Detta blir ett dilemma för Crewe och Scarboro som oroar sig över de intagnas brist på självförtroende, men de antar utmaningen. Crewe och Scarboro hjälps åt att coacha laget mot seger i en fotbollsmatch som är ”fixad” att sluta på ett lite annorlunda sätt...

Regissör: Peter Segal

Nicholas Turturro
Joey Diaz
Courteney Cox

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

Nu är ju handlingen som den beskrivs här och på andra sajter grovt missvisande. Det var därför jag var skeptisk till att se filmen över huvud taget - för det lät inte som en bra film. Men efter att ha sett den och kommit över irritationen i filmens första tio minuter - allting verkade konstigt och överdrivet - så utvecklade detta sig till en väldigt bra film. Det bästa sätt jag kan beskriva det på var som att själv se en äkta fotbollsmatch - jag hoppade upp och ner i stolen, hejade och hade mig. Sällan har jag blivit så engagerad av en film om bollspel! Jag fick lust att lira själv.

acros

Handlingen är i stora drag exakt som Mean Machine (fast amerikansk fotboll) för er som sett den, men jag tycker inte det här va någon speciellt märkvärdig film alls. Adam Sandler är smårolig emellanåt men filmen gjorde inga större intryck.

tessan81

Klyschor och fördomar duggar tätt här. Här finns t ex de storväxta men korkade (för att inte säga barnsliga) internerna, en fängelsevakt luras att äta östrogentabletter och blir en blödig kärring etc. Det blir mycket tröttsamt i längden, speciellt då filmen är alldeles för utdragen. Adam Sandler är dock rikitgt bra, i en ganska lågmäld roll för att vara honom. Kul att se att han inte verkar ha fastnat i någon sorts "myt om sig själv" som enbart hysteriskt rolig.

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Jag är lite svag för just den här sortens komedier. Men blir ändå inte mer än en trea eftersom man glömmer bort den lite i allt vimmel av komedier.

Pesole

En bra och riktigt rolig film, tycker om den väldigt mycket.

Sweet_Jenny

Mycket bra och rolig film. Underhållande. Adam Sandler gör det igen med stil! Rekommenderar filmen för dem som gillar komedier.

Den här var riktigt kul att se. Typisk Sandler-film. Den är en typisk film som man ser flera gånger om den går på tv. Men den var väldigt lång.

Venschla

Sämsta filmen jag sett sen den förra filmen jag såg med Adam Sandler...*suck*

han kan gå och hänga sig...

Grymt rolig film som borde ses av alla :D

Biopremiär: 2005-08-12

Benknäckargänget (1974)