Hämndens hus

1,0

Handling: Nami blev tidigt föräldralös sedan hennes mor dött och hennes far övergivit henne. När fadern senare dör får Nami ärva den herrgård i vilken hon föddes. Hennes vän och kollega på ett dataspelsföretag, Kohei, arbetar på ett nytt spel utifrån de märkliga drömmar och visioner som Nami har, och följer därför med henne till det gamla förfallna huset för att få nya uppslag. Det första de ser när de anländer är att hela trädgården är i full blom av Johannesört – blomman som enligt en gammal japansk sägen betyder ”hämnd”. När de kommer in möts de av den första överraskningen – en rad gamla fotografier som väcker otäcka visioner till liv hos Nami. Och då har de inte ens börjat utforska husets alla rum. Rum som döljer en rad otäcka hemligheter.

År: 2001
Regissör: Shimoyama Ten
Originaltitel: Otogiriso
Alternativ titel:St. John's Wort
Ursprungsland: Japan

En rörig japansk soppa med ett löjligt upplägg som lovar mycket mer än den håller. Jag väntade mig rena skräckfesten, men bortsett från några enstaka chocker fick den mig knappt att höja på ögonbrynen. Den saknade de skräckeffekter som japanska filmer har.