Lagaan

Musikal:
Ta bort betyg

Sport:
Musikal:
Sätt ditt betyg: Ta bort betyg

Handling: Drottning Victorias Indien. Året är 1893. Champaner, ett litet bondesamhälle i centrala Indien. I samma provins som byn ligger en brittisk befästning under kommandot av kapten Russel, en arrogant och oberäknelig man som bestämmer över liv och död i byarna i sitt område. Lagaan - historien om en kamp utan blodsutgjutelse som utkämpas av en grupp ovanliga hjältar under ledning av Bhuvan, en hemlighetsfull ung bonde med mod och övertygelse, och en dröm i sitt hjärta...

År: 2001
Regissör: Ashutosh Gowariker
Originaltitel: Lagaan: Once Upon a Time in India
Alternativ titel:Lagaan - Det var en gång i Indien (svensk DVD-titel)
Alternativ titel:Land Tax (int. titel, bokstavlig)
Ursprungsland: Indien
Kulbhushan Kharbanda
Suhasini Mulay
Raghuvir Yadav
Rajendra Gupta

En 3 som film & i sin egen genre, men en 3+ som underhållning.

Inget mästerverk och inte värd en plats på IMDb Top 250, som den hoppar in och ut ur ideligen, med sina 3 t 44 min (efter första klippningen blev den 7 t 30 min lång). Intressant Bollywood-film som blandar många genrer, som ofta, men haltar något i regi, klippning (kill your darlings more?), längd och visst skådespel. I Indien verkar den skattas mycket högt dock och metascore på IMDb säger nu till dags dato 84/100, alltså populär hos många kritiker också.
Blir besviken när jag inte finner belägg på ett uns sanning i historien, vilket man får ett intryck av. Men kan man annat än bli glad av en sån här film, som även skulle kunna genre-bestämmas till komedi till viss del, som innehåller kärlek, humor, charm, en David vs. jätten Goliat-story om än dock oblodig, exotiska miljöer, vackra kvinnor (brittisk och indisk) och slutligen faktiskt sköna och medryckande musikalnummer? Nej!
Kommer dock ej köpas in utan det räcker med att se en gång.

Mattias15

Många roliga karkaktärer i filmen, och en riktigt snygg man till huvudrollen som också kan agera. Många dans/sång scener känns däremot lite långa och gör filmen lite seg. En riktigt bra upptrappning av filmen som slutar mycket spännnade och bra. Det här en film jag aldrig kommer att glömma, inte minst för att det var min första bollywood film jag såg, men också för att man ser klart filmen met ett leende och en positiv känsla.

struwe

Ja vad säger man.en fyra timmar lång film om en cricketmatch lät ju inte så kul men vad fel jag hadde.förstår varför filmen blev oscarnominerad som bästa utländska film.