Last Horror Movie, The

Handling: En man som polisen betecknar som psykopat och ytterst farlig är fortfarande på fri fot. Mannen misstänks ligga bakom mer än 50 brutala mord under det senaste året. Polisen har än så länge mycket lite att gå på, men man har upptäckt ett konstigt samband mellan de sista offren: de var samtliga kunder i samma videobutik och de har alla hyrt samma film strax innan de blev mördade. Innehållet i den ovan nämnda filmen är okänt, men obekräftade rykten inom polisen säger att den innehåller ledtrådar som kan avslöja mördarens identitet. Enligt anonyma källor rör det sig om en makaber videodagbok, där alla de brutala morden finns dokumenterade. Polisen råder nu alla att hålla sig inomhus. Och du – glöm inte att låsa ytterdörren innan du sätter på tv:n...

År: 2003
Regissör: Julian Richards
Originaltitel: The Last Horror Movie

mice_lord

En mycket bra film.

En 2+ som film, -3 i sin egen genre & en 2+ som underhållning.

Tagline: Wait until you see the final cut...

Detta är en film som provocerar oerhört och ställer en del filosofiska intressanta frågor i sammanhanget. Filmens längd är perfekt, detta ska inte vara längre, vilket skulle göra det hela lite tradigt att titta på (handskakningarna från hemfilmkameran och den b-aktiga touchen). Men är den skrämmande? Ja, om man inte gillar blod! Nej, inte förrän i slutet och då lite lite - jag tänkte: coolt om det knackar... (vill inte avslöja mer).
Varken musiken (fanns det nån?), fotot eller scenografin är anmärkningsvärd. Specialeffekterna dock bra och huvudrollen Max av Howarth är definitivt helt ok, lite skrämmande är han.
Men det finns något för billigt produktionsmässigt över filmen som jag inte gillar. Visst kan man göra det billigt, men det behöver inte se billigt ut för den sakens skull! 100% genomtänkt var varken regin eller manuset, även om en del repliker, måste jag tillstå, är intellektuella och coola/häftiga på det sätt de väcker vår nyfikenhet.
Vill jämföra något, vilket är helt oundvikligt, med American Psycho med Bale i huvudrollen. American Psycho är dock bättre just för att det ligger mer pengar bakom produktionen samt en riktigt bra story i boken med samma namn.
Egentligen en helt sjuk film att kolla på, ja, det menar jag. Men den hamnar inte i min DVD-samling. Kul att ha sett en gång filmhistoriskt, för den är annorlunda. Men annorlunda (och billigt) är tyvärr inte alltid lika med bra.
PS. Tänk om det fanns nån sån "sjuk-frisk" människa som lever mitt ibland oss andra utan att märkas! Har svårt att tänka mej det, men tänk om! Hemska tanke.

Trivia: Regissören Julian Richards ville göra en riktig lågbudgetskräckis, i samma anda som Motorsågsmassakern t ex. Samtidigt något helt nytt idémässigt.

Rune

Den sämsta filmen som har gjorts någonsin.

En 2+ som film, -3 i sin egen genre & en 2+ som underhållning.

Tagline: Wait until you see the final cut...

Rune

Den sämsta filmen som har gjorts någonsin.

mice_lord

En mycket bra film.

Jag hade inga höga förväntningar på den här filmen - såg den som en förutsägbar b - film med usla skådespelare. Men ju längre jag tittade, desto mer fascinerad blev jag. Den är smart, provokativ, oväntat djup och ställer obekväma frågor. Några twister på slutet och en lysande berättarform ger The Last Horror Movie en femma. När filmen drog sig mot slutet blev jag riktigt rädd - för en sekund var jag nästan helt övertygad om att killen skulle knacka på hos mig. Kevin Howarth är fantastisk i huvudrollen.
"I'm trying to make an intelligent film about murder, whilst actually doing the murders."