Angels in America

4,2

Handling: Handlingen kretsar kring två aidssjuka personer: en fiktiv och en verklig. Den fiktiva karaktären är Prior Walter (Justin Kirk) som överges av sin älskare Lois (Ben Shenkman) när han berättar om sin sjukdom. Prior får därefter besök av en ängel (Emma Thompson) som insisterar på att han är en profet. Den verkliga karaktären är Roy Cohn (Al Pacino), en cynisk högerpolitiker som helt saknar empati. Cohn hatar homosexuella men är själv homosexuell och sjuk i aids.

Miniserie baserad på Pulitzerprisbelönad pjäs. Flerfaldigt prisbelönad, bl a Golden Globe!

År: 2003
Justin Kirk
Patrick Wilson
Mary-Louise Parker

tessan81

En prisbelönad teaterpjäs har blivit miniserie.

En rad människors liv vävs ihop. Roy Cohn (Pacino) har gått över åtskilliga lik på sin väg till den politiska eliten i Washington och nu är han sjuk i AIDS och kämpar för att inte alla ska få veta. Han tar sig an en ung jurist som är karriärlysten men också känslomässigt förvirrad. Han har en fru hemma som mår psykiskt dåligt och han får allt svårare att förneka sin åtrå till andra män. Hans väg korsas i sin tur av en man som övergett sin AIDS-sjuke partner eftersom han inte orkar se honom tyna bort.

Serien pendlar mellan fantasi/dröm och verklighet och känslor får mycket utrymme. Serien fångade mig från första stund och jag både skrattade och grät fram till slutet. Jag skulle vilja påstå att de flesta filmer/serier ser man, och andra upplever man. Det här var det sistnämnda. Al Pacino och Meryl Streep (som för övrigt spelar flera karaktärer) är outstanding och resten av skådespelarna är lysande de också.