Sounds of Silence

4,0

Handling: En dövstum pojke (Dennis Castillo) och hans amerikanska familj (Peter Nelson & Kristen Jensen) ärver ett gods i Sverige. Intill finns ett förfallet barnhem som ruvar på en mörk hemlighet. Pojken finner snart nya lekkamrater i det mörka och hotfulla grannskapet. Det märkliga är bara att tillsammans med dem kan han både tala och höra. De nya vännerna visar sig vara vålnader från en svunnen tid som kräver hämnd för de mörka hemligheter som ruvar över godset...

År: 1989
Peter Borg
Anders Jönsson
Hasse "Kvinnaböske" Andersson

Rahkonen

Jag blev chockad när jag såg den här filmen, eftersom det var en sådan total avvikelse från Peter Borgs tidigare spektakel Scorched Heat. I och med den här raka motsatsen visar han att han verkligen kan göra film både stilfullt och välgjort. Hans förra film var sevärd av en helt annan anledning, nämligen att den var så extremt skräpig och galen så att den var bra. Sounds of Silence är sevärd för att den är helt igenom en riktigt bra film! Några scener är riktigt hårresande och spänningen håller i sig ända till slutet.

Borg har även i denna film en rolig biroll och Johnny Harborg, som spelade elak lärare i Scorched Heat, återkommer här i en ännu sliskigare roll, kanske en av de allra sleazigaste skådespelarna genom tiderna. Synd bara att jag inte känner till fler filmer med karln. Fotot är snyggt med en mängd inventiva vinklar, kameraåkningar och miljöerna är dunkla och stämningsfulla. Starkt rekommenderad, om du lyckas hitta den alltså, den är inte direkt lätthittad. Vänta dig ingen Scorched Heat bara.

glecas

Manuset är ganska bra i och med att det är en dövstum pojk som kan höra och se det "onaturliga".

Man ska se filmen med ett öga för humor och inte som en seriös skräckfilm.

För den som vill ha tag på filmen, kontakta mig så fixar jag den till er ^^

Rahkonen