Cinema Paradiso

4,0

Handling: Den italienska filmen Cinema Paradiso utspelar sig till stor del på Sicilien där den lille pojken Salvatore hittar sin stora passion i livet, film. Salvatore, eller Toto som han kallas, försöker envist att få vara med och hjälpa maskinisten Alfredo på den lokala biografen med att sköta projektorn. Efter en tid blir snart pojken Alfredos hjälpreda och dessa två blir vänner för livet.

I filmen blickar filmmakaren Salvatore tillbaka på sitt liv och hur hans passion för film vuxit fram från liten pojke till att han blir vuxen.

År: 1989
Regissör: Giuseppe Tornatore
Originaltitel: Nuovo cinema Paradiso
Ursprungsland: Italien, Frankrike
Ingår i tema: Ennio Morricone

Metafilm

En film som filmälskare inte kan ogilla. Stämningen rakt igenom är oerhört vacker och rörande. Filmen har små nyanser som är alldeles förträffliga. Noiret som "Alfredo" gör en helgjuten insats, liksom den lille pojken som spelar "Toto". Morricones suveräna musik är väldigt passande och Blasco Giuratos cinematografi är underbar. Man kan riktigt känna regissören Giuseppe Tornatores kärlek till film. Cinema Paradiso är en hyllning till filmen och kommer att hålla om 100 år från nu. Har inte sett Director's cut versionen, men den vanliga duger alldeles utmärkt. Slutscenen när Salvatore tittar på Alfredos "present" är oerhört starkt och rörande och pricken över i:et...

Elisabet

Den absolut i särklass mest underbara film jag någonsin har sett. När jag fick den, på video, inspelad av grannen, föll jag i gråt av glädje!

Och Cinema Paradiso har ALLT.
Ett stillsamt tempo .., ljuvligt bildspråk .., den allra mest bedårande musik ..., och skådespelare som är gudabenådade. (Superlativerna staplas på varandra .. ja, jag vet).

Inledningsscen med den gamla mamman som stickar och så ringer telefonen ..., är bara så ..., och där är så mycken glädje och vemod och sorg och förtvivlan och uppsluppenhet och galenskap, ja, allt finns.

Glöm inte att ta fram ett badlakan på slutet.

Khori

En mycket fin film som skildrar kärleken till filmen och till mycket annat. Underbara skådespelare och härliga skratt emellanåt. Stämningen i filmen är mycket god och allt kommer samman hur bra som helst. Synd bara att delarna med Salvatore som vuxen kunde bli lite långa och trevande.

Siixten

Första halvan är mästerlig. Blir för seg och sentimental i mot slutet.

Det går inte att komma ifrån att denna film är mycket berörande och bra. Skådespeleriet är på topp och jag håller med NHL om slutscenen.
Betyget blir 4,5.

BuRNeR

Mycket bra film. Vackert filmnad, intressant handling som berör. Utmärkta skådespelare i alla roller. Känns på sina ställen lite väl seg men jag ger den en 4a.

Oskar_90

Än så länge har jag bara sett "Theatrical Cut", men ikväll, eller någon annan kväll, ska jag se "Director's Cut" som jag har hört är så mycket bättre. Då ska jag utveckla min betygsättning lite.

En vacker och gripande film, där den filmälskande Salvatore tänker tillbaka på sitt liv hur det hela började när han fattade tycke för film. En mycket sevärd film, som jag tycker alla äkta filmälskare borde se. Svag fyra.

Som dem flesta säger, en film för alla som uppskattar film.

Khori