Freakdemon II

4,5

Handling: Professor Sahlén åker med sin assistent till den numera ökända stugan i skogen för att försöka bevisa att det väsen som sägs finnas där verkligen existerar. Timmarna går och stugan verkar mot professorns vilja bara vara en vanlig stuga i skogen. Det dom inte vet är att dom närmaste timmarna kommer att bli en skräcktripp till helvetet.

År: 2003
Regissör: Joakim Lundgren
Originaltitel: Freakdemon II
Alternativ titel:Skogstokig

Rahkonen

Om man förväntar sig en direkt fortsättning i samma stil som första filmen så lär man bli överraskad.
Själv hade jag väntat mig en upprepning av originalet med svagt skådespeleri och personregi och bara en massa slafsiga effekter men istället bjöds jag på en underhållande blandning mellan Evil Dead och Twin Peaks. Det känns surrealistiskt och mysko, samtidigt som det förstås finns en del mörk humor och bisarra inslag. Skådespeleriet är dessutom flera gånger bättre än i den första filmen och manuset har mer dialog och massa oväntade vändningar. Det är i stort sett omöjligt att förutsäga vad som ska ske i nästa scen och det är väldigt bra. Filmvinklarna är annorlunda och det används en del fina närbilder på ögon o dyl. För gorehounds finns det ändå fortfarande en del att hämta, med avhuggna lemmar, blodprut och annat godis. Notera att festivalversionen var nerklippt med drygt 10 minuter och därför saknade en hel del våld och lite handling. Med den här filmen tar GM Produktion ett kompetent steg uppåt i utvecklingen, åt rätt håll dvs. Rekommenderas om man gillar mystiska, förvirrande och egensinniga filmer.