Killer Mood

4,0

Handling: Mördaren dränks in i bensin och antänds för att slutligen dumpas i älven för att glömmas i all framtid. Två timmar senare kommer en fiskare gående längs älvskanten. Ovetande om den fasa som vilar i djupet kastar han sitt drag, i hopp om den stora fångsten.

År: 1999
Regissör: Joakim Lundgren
Originaltitel: Killer Mood
Alternativ titel:Mördarhumör
Ingår i tema: Slasher

Rahkonen

Den här filmen har erhållit något av en kultstatus sedan sin release åtminstone här uppe i Norrland. Storyn är långt ifrån originell om en maskerad galning som springer omkring och hackar folk i bitar med olika gruvliga metoder. Vad som gör den speciell är dess ruffa klippning och sjuka humor. Den redigerades tydligen med den så kallade "rec-pause-metoden" för att skapa den särskilda risiga och gryniga bildkvalitén samt abrupta och konstiga klipp. Det finns ett antal unika karaktärer, vilket inte är så vanligt i slasherfilmer. Bengt och Floyd är två bondraggare som kör omkring i sin risiga bil och festar med sina korkade polare mest hela tiden och försöker bälga i sig så mycket hembränt som det bara går. Skådespeleriet är inte jättebra, men i den här filmen spelar det faktiskt ingen större roll. Om du har ett sinne för sjuk humor så lär du uppskatta morden i filmen. Det mest minnesvärda är nog en scen där en lodis har ett smärtsamt möte med en grillgaffel, där bak(!). Nämnvärt är också introt där mördaren jagar och lemlestar en kille med en båtmotor på ett sätt du garanterat inte har sett förut. Men är du inte öppensinnad med ett sinne för sjuk humor så lär du nog mest känna avsmak och gör bäst i att hålla dig så långt som möjligt från filmen. Men om du gillar lågbudget skräck och knäppheter i allmänhet så rekommenderar jag filmen. Jag fann den i alla fall underhållande vriden och rolig.

Killer Mood 2 (2002)