Berättelsen om Narnia: Häxan och lejonet

Handling: Vi får följa de fyra syskonen Pevensie - Lucy, Edmund, Susan och Peter - som lever i England under Andra Världskriget. Under en kurragömmalek på det stora godset som ägs av en mystisk professor kommer de genom en magisk garderob in i landet Narnia. Där upptäcker barnen ett vackert, och en gång fridfullt land som befolkas av talande bestar, dvärgar, fauner, centaurer och jättar. Nu vilar den elaka Vita Häxan Jadis förbannelse över landet och evig vinter härskar. Under ledning av den ädle och mystiske härskaren, det magnifika lejonet Aslan, kämpar barnen för att besegra Jadis.

Regissör: Andrew Adamson

James McAvoy
Rupert Everett
Liam Neeson

Hamstertratten

NARNIA - Häxan och Lejonet är utan tvekan 2005 års bästa film. Den har allt man kan önska sig av en film; bra längd, underbara karaktärer, talande djur, vackra landskap, lysande soundtrack av Harry-Gregson-Williams, som även gjort huvudlåten till Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty och Metal Gear Solid 3. I Narnia har han justerat sin musik, men med de pompiga ljuden och de mastiga slingorna hör man absolut att det är ingen annan än Harry-Gregson-Williams. Helt lysande. Filmen i sig är, som tyvärr många av dagens filmer, lite för förutsägbar och man vet relativt tidigt in i filmen hur den ska sluta. Jag vill personligen ha lite mer intriger och lite mer mystik, som kanske inte alltid kan förstås i slutet. Ok, det finns små hints här och var som kräver enorm eftertanke, men det mesta är rättså basic.

Narnia kommer för evigt att ha en speciell plats i mitt hjärta, bredvid Final Fantasy VII (spelet), Suikoden, CastleVania, Dragonheart, The Last Samurai, Princess Mononoke självklart och Sagan Om Ringen-trilogin!

En lysande femma går till Narnia, som fångade min själ direkt!

Detta är en ytlig barnfilm där det är tänkt att man ska titta mer på dom välgjorda effekterna än något annat. Manuset är nämligen väldigt blekt och saknar något större djup. Dessutom så är musiken sådär och skådespelarna inte mycket mer än okej.

Har man barn eller gillar snygga animationer så kan filmen vara sevärd, men för oss andra så är det inte mycket att hänga i granen.

the_jobe

Svag fyra; fotot är ju verkligen bra och effekterna är snygga. Denna versionen är bättre gjord än den förra (inte konstigt med tanke på tidsskillnaden), men jag gillade inte att bävrarna var animerade; det ska ju vara utklädda människor ju! Hehe, se den första filmade versionen också, så förstår ni...

filmälskartjejen

Mycket bra film. Inte helt superduperbäst precis, men rätt unik. Bra och spännande, och den rockar ju ändå på toppen, fastän den inte var HELT perfekt. Men jag älskar slutet, och Aslan, det ståtliga lejonet, sätter ju faktiskt kronan på verket. Jag måste erkänna att filmen ändå är jättebra.

Narnia sagorna är mysiga och denna filmen är mig varmt om hjärtat. Har inte läst böckerna (iaf inte på mycket länge) så har ingen anning om hurvida de gjort en bra filmatisering av boken.

bananasplit_96

Jag som älskar Narnia-böckerna var självklart förväntansfull inför filmen. Och jag blev inte speciellt besviken heller! Både skådespelarna och effekterna är mycket bra. Dessutom roligt med alla fantasidjur, som kentaurer, fauner, etc. Sen tyckte jag väl ändå att boken var snäppet bättre, men filmen duger alldeles utmärkt som komplement!

Linniz

Handling: +
Oförutsägbar: -
Regi: Andrew Adamson +
Skådespelare: Liam Neeson +
Unik: +

helt urdåligt och tråkigt..somna när jag såg den på bio

guldis25

riktigt bra film med häftiga effekter klart sevärd

crack_of_dawn

En utomordentligt välgjord film som följer boken i stor utsträckning.

Underhållningsvärdet kanske är det som drar ner betyget ngt, då det enligt mig saknas humor och roliga inslag i den.
(Dock finns det ju egentligen inte så mkt av den varan i boken heller, så det kanske är fel av mig att tänka så...)

Uppföljaren Narnia -Prins Caspian vinner över denna etta p g a denna films låga humor/familjära-underhållningsvärde.

Slutsats: Fantastisk upplevelse att se ändå -för att den är vackert gjord med en så otroligt välskriven historia till grund.

Biopremiär: 2005-12-21

Berättelsen om Narnia: Prins Caspian (2008)
Berättelsen om Narnia: Kung Caspian och skeppet Gryningen (2010)