Häxan och lejonet

Handling: Fyra barn blir evakuerade från London under pågående krig och hamnar hos en gammal professor ute på landet. I det gamla huset hittar dom, genom en garderob, en väg till landet Narnia som styrs av en ond häxa. I Narnia är det ständigt vinter men det finns dock goda varelser. Bland dem är lejonet Aslan som vägleder barnen att ta upp kampen mot den onda häxan, så att Narnia kan få värmas av våren återigen. Baserad på C.S. Lewis roman.

År: 1988

Michael Aldridge
Kerry Shale
Bert Parnaby
Lesley Nicol

Bra film såg den när jag var liten och blev störd åt skådespelaerskan som spelade lucys tänder haha:)

jag var jätterädd för häxan när jag var liten, men nu tycker jag bara att hon är löjlig. Men den är jäkligt bra

LisaMarie

Mycket bra skådespelarinsatser och manus i denna film. Effekterna är inte i världsklass direkt, men filmen lyfts upp av musiken och de ovannämnda skådespelarinsatserna samt manuset. Kanhända påverkas jag också av att jag sett den som barn.

En vacker och helt fantastisk film tycker jag.

För att klarlägga en sak först bara: Jag såg denna film innan remaken och tänker inte jämföra med den. En sak kan jag iallafall säga, den var helt klart bättre, fastän det finns mer saker jag stör mig på i den här filmen än i den senaste. Jag är en man av min tid, och stör mig lite på de fula data-effekterna och "tillverkningen" av Aslan. Men den fetaste ingrediensen i den här filmen är helt klart KÄNSLAN, man får nästan en likadan känsla av att läsa böckerna som att se den här filmen, filmen är ju lite mer för barn då den kan tyckas vara lite mesig. En annan fin egenskap filmen har är det fantastiskt snygga landskapet som målas upp, man vill helt enkelt vara där. En sista sak bara, under hela tiden som jag ser filmen får jag alltid en STARK känsla av att nita de där ungarna, en gång för alla. Kunde de inte ha hittat ett par brittiska barn som inte är så satans stroppiga och överklassiga. När Edmund ber om mer Turkisk konfekt på det sättet han gör i filmen vill jag bara slå ut hans tänder, okej nu överdriver jag en aning, jag skulle självklart inte göra det, jag är ingen naturligt våldsam person, men jag får en känsla av att ni också tycker så. Det var helt enkelt för mycket som jag störde mig på i filmen, så det får bli en stark 2:a.

Pesole

Detta är en bra film, jag gillar den väldigt mycket.

jeb

helt klart ett mästerverk när det gäller sagor. Komer ihåg nä jag var yngre och såg den på tv helt underbart! får se om den nya filmen är lika bra. måste ses!

Prins Caspian och skeppet Gryningen (1989)
Silvertronen (1990)