I skräckens klor

3,7

Handling: Filmen består av tre historier: En vacker kvinna terroriseras på telefon av sin ex-älskare som just har rymt från fängelset för att döda henne... En familj blir mat efter att mannen blivit biten av en vampyr i skogen... En sjuksköterska blir hemsökt från andra sidan efter att hon har stulit en ring från ett medium.

År: 1963
Lidia Alfonsi
Massimo Righi
Glauco Onorato

CinemaniaC

För de som inte redan visste det, ja det var den engelska titeln till denna som gruppen Black Sabbath tog sitt namn. Hur som helst är detta nästintill ett mästerverk.
Tre episoder som alla på sina egna olika sätt är helt suveräna. Den första av dem har en skön spänning och måste vara föregångaren till öppningsscenerna i 'Scream' och 'Rösten inifrån'.
Den andra episoden har nog det bäst använda gotiska stämning någonsin präntad på film.
Den sista delen är den mest skrämmande - en tants hiskeliga ansiktsuttryck samt droppande vatten räcker långt. Michèle Mercier i första episoden är nog bland de vackraste kvinnor jag sett.
Måste avsluta med att konstatera att jag fått en ny regissör att lägga till bland favoriterna, Bava var sannerligen ett geni vad gäller fotokonsten i sig. Varenda bildruta i de enbart 4 filmer jag hittills sett av honom är en tavla - även de blodiga scenerna såsom i 'A Bay of Blood'. Magnifikt, inget mindre än magnifikt!

CinemaniaC