Salò, eller Sodoms 120 dagar

Handling: Berättelsen bygger på den ökände Marquis de Sades (1740-1814), mannen som fått ge namn åt den sexuella perversionen som är filmens ämne, roman "Sodoms 120 dagar".

Handlingen i filmen är flyttad till staden Salò, där Mussolini upprättade en fascistisk stat alldeles i slutet av andra världskriget. I ett vackert palats har fyra högt uppsatta fascister samlat en grupp unga män och kvinnor för en orgie i sex, våld och förnedring. De unga offren utsätts för allt mer vidriga lekar innan de slutligen torteras till döds.

År: 1976
Sonia Saviange
Elsa de Giorgi

Copyright United Artists

Savannah

Magstark film som aldrig har varit bra, bara bisarr och omskriven, inte minst efter regissören (Pasolini) misshandlades till döds. Vill man se perverterade böjelser, som exempelvis personer som äter exkrementer, så visst, men inte förhöjer det filmupplevelsen. Inget för känsliga personer, eller för dem med några kvalitetskrav. Passé.

ToxicAvenger

Det vidrigaste ni nånsin kan tänka er. Jag ville spy ett flertal gånger men ändå kan jag inte bestämma mig för om det är en etta eller en femma... (?)

Xenomorph

Mycket välgjord men extremt påfestande för psyket. Bland det äckligaste och mest obehagliga jag sett.

Av en italiensk vän har jag hört att man måste veta mycket om Italiens historia för att fullt ut uppskatta filmen.

Inte vidare lättsmält "klassiker". Mycket svårdefinierad och svår att betygsätta. Extremt pervers och äcklig men också oerhört välgjord.

Lumos

Jag har aldrig reagerat så fysiskt på någon film förrut.
Under exkrementscenen ville jag spy hela tiden, men hindrade mig.
Tortyren i slutet och facisternas glädje fick mig att storgråta.
Vidrig - genial.
1970-talets Eyes Wide Shut, fast mycket mer direkt och oförfinad.

Vad i hela friden är meningen eller budskapet med denna film? Den är bara en sinnessjuk uppvisning i sadism och brutalitet. Pasolini blev mördad efter premiärvisningen av denna sopiga och vidriga film.

Zirgo

Filmen baserar sig på Dante's och De Sade's böcker om sodomi och där inget är förbjudet när det kommer till personlig tillfredställning. En helt sjuk film men säkert intressant för dem som läst böckerna. Jag har lyckligtvis inte gjort det!

Trots många faktorer som talar emot att regissören (Pasolini) skall strunta i det film tekniska så gör han inte det. Utan gör det hela snyggt. Sedan trodde även jag att den skulle vara vidrigare än vad den framställts som. Men visst blev det lite för mycket för min smak. 2+

stef

Fruktansvärt gripande och delvis rent grotesk. Såg filmen för ett par veckor sedan och har fortfarande inte kunnat släppa delar av handlingen. T.ex. har jag vissa problem när jag ska äta numera :)

travis--bickle

jag trode den skulle vara äckligare än den var.
var får dom tag i alla dessa duktiga italienska skådespelare.
det är ju ingen direkt handling i den det handlar bara om att förnedra varandra till det ytersta men vem vet kanske det har hänt på riktigt???