Lucky People Center International

Dokumentär :

Dokumentär :
4,0

Handling: Lucky People Center är en grupp filmare, musiker och konstnärer där Erik Pauser och Johan Söderberg ingår. De har tillsammans med fotografen Jan Röed filmat i ett 20-tal länder under tre år. Resultatet är ett pulserande kaleidoskop av platser, åsikter och kulturer. Vi får möta en indisk helig man, en voodooprästinna, en shaman, en konstterrorist, en japansk bankman som lättar på trycket i sitt noiseband, en före detta porrskådis som bejakar andningens sexualitet. Musiken spelar en avgörande roll i filmen och utgör den ständiga länken mellan de världar som presenteras.

År: 1998
Regissör: Erik Pauser Johan Söderberg
Originaltitel: Lucky People Center International

Varför fängslar, dödar och slåss vi? Varför lever vi i en fejkad illusion av ett maktsystem kallat pengar? Varför lever vi verkligen inte av naturen och tar på ett riktigt sätt vara på dess resurser istället för att kämpa om vem som skall få mest? Varför har vi "demokratiska" omröstningar om politik där bara två egentliga sidor finns, vänster eller höger. Varför presenteras inte ett annat levnadssätt i skolan, ett mer jordnära alternativ där människan är fri på riktigt och får bestämma över sitt eget liv, inte bidra till ett påtvingat system där stängda utbildningar är det enda svaret till välmående? Tänka utanför boxen uppmuntras inte.

Det är bara några av frågor som tacklas genom ett par meningar från diverse personer som förstått detta. Detta presenteras med ett nästintill konstant soundtrack ihop med en montage liknande klippningsteknik. Och det fungerar mycket väl. Bör ses.

Xenomorph

Stämningsfull dokumentär med bra fart men samtidigt ett harmoniskt lugn.