Doom

2,3

Handling: Något har gått fel på en forskningsstation på planeten Mars. All verksamhet har upphört, all kommunikation är bruten. Och det ynka lilla budskap som når fram är allt annat än trösterikt. Stationen sätts i nivå 5-karantän och de enda som tillåts vistas i området är Rapid Response Tactical Squad - en grupp rustad till tänderna med makalösa vapen, redo att utföra sitt uppdrag. Inget släpps ut levande! Men en skara mardrömslika varelser med okänt ursprung lurar bakom varje krök och smyger runt i de ändlösa rummen och tunnlarna - blodtörstiga och kraftfullare än någon kunnat föreställa sig.

Regissör: Andrzej Bartkowiak
Originaltitel: Doom
Längd: 01:40, 01:53 (Directors cut)
Ingår i tema: TV/Dator-spel

Richard Brake
Al Weaver
Dexter Fletcher

mthornis

Jag lirade Doom som tonåring för tio år sen och hade faktiskt förhoppningar om att få samma känsla genom den här filmen. Visst, glöm allt vad bra skådisar och manus heter - jag väntade mig inget annat. Men taskigt nog var även actionscenerna skräp, inklusive FPS-scenen. De gav inte alls samma bild och känsla som spelet, så det blir inget mer än en etta från mig. Blä!

Lingon88

Knappt godkänt, extremt dåligt slut på filmen. Typisk slöfilm. Rätt bra skådespelare som dock gör en väldigt blek insats.

the_jobe

Sjukt dålig! Jag älskar spelen (ettan och tvåan), men det var inte mycket som var likt spelen alls. Tråkig. Och jag skrattade de flesta gångerna något datoranimerat visades.

början liknar ju resident evil lite men sen längre in blev de mer spännande men that's it, tyckte den flöt igenom utan hämska scener och läbbiga monster som flög fram.en trea

ilyrm

En helt okej actionfilm. Har sett den två gånger faktiskt och det blir nog fler. Slöfilm som duger bra när man inte vill tänka.

En - 3 som film, men en 3 + i sin egen genre.

Taglines: No one gets out alive. / Hell Breaks Loose.

En klart häftig film när man som jag inte spelat spelet alls samt gillar sci-fi. Coola karaktärer och en outstandingly snygg Pike i kombination med häftiga miljöer/rekvisita samt bra CGI-effekter gör filmen rätt bra och underhållande samt lite läskig (faktiskt). Bra kombination av genrerna skräck/action/sci-fi. Hamnar givetvis i DVD-samlingen lika enkelt som vissa monster har risk att hamna i den futuristiska "flytande" (ekto)plasma-dörren.

Trivia: Some scenes were cut because of the intense and graphic violence. / Inspelad i Prague, Czech Republic / 'The Rock (I)' was offered the lead role of John Grimm but chose the role of Sarge because he thought it was more interesting. / Vin Diesel was offered the lead role but turned it down.

Har sett en del av spelet innan jag såg filmen. Dock inte så mycket att jag kan koppla samman dem på något sätt. Dock tycker jag att en av de sista sekvenserna, när man får se filmen som om den vore spelet, är bra.

ToxicAvenger

Jag märkte knappt några likheter med spelet som jag älskade så mycket under min uppväxt. En svag tvåa.

Biopremiär: 2005-11-04