Zozo

Krig:

Krig:

Handling: Zozo växer upp i Beirut. Trots pågående inbördeskrig lever han ett normalt liv med skola och kompisar. En dag inträffar katastrofen och Zozo måste ensam ta sig vidare i livet. Hans enda utväg är att försöka ta sig till Sverige - ett för honom helt okänt land.

Regissör: Josef Fares
Originaltitel: Zozo
Imad Creidi
Antoinette Turk
Viktor Axelsson
Elias Gergi
Carmen Lebbos

Josef Fares är mest känd för sina komedi-filmer, som jag tycker han borde fortsätta med.
Zozo var antagligen en svår film att göra, eftersom iden inte är helt orginell. Därför har Fares slängt in en del saker som jag tycker är lite konstiga. En talande kyckling, Zozos fantasier om att hans lägenhet svävar i rymden och lite sådana skumma grejer. Dessa dyker upp många gånger under filmen och det förstör lite. För det finns många personer i filmen som dyker upp, men som man inte får lära sig någonting om. Zozo är en film som verkligen försöker, och den lyckas med den första timmen, när vi får uppleva bombningarna i Libanon som är väldigt snyggt gjorda, med det snygga, dock röriga filmandet.
Dessutom är skådespeleriet inte av högsta klass, det ser man tydligt vid många tillfällen. Men jag kan rekommendera den här filmen till alla som tycker om Fares tidigare filmer, som alla är jättebra. Men han misslyckas lite med den här filmen, för jag förstår inte riktigt var han vill förklara, den tog helt enkelt slut för fort, innan jag ens hann förstå vad allt gick ut på. Filmen var bra, men jag hittade så mycket jag inte tyckte om, och saker som inte alls fanns där, så den får en tvåa, men en jäkligt stark tvåa.

enlitenika

Lite väl överskattad film. I alla fall inte tillräckligt bra för at bli skickad som sveriges oscarsrepresentant. Skildringen om kriget i Libanon är starkt och rörande, fint gjort och det väcker många känslor. Till hit håller filmen måttet för en fyra. Men när zozo kommer till Sverige börjar det spåra ur. Fördomarna smyger sig in bra, men ofta blir det överdrivet och man blir irriterad på hur otrovärdigt klasskamraterna beter sig. Annars är Zozo en väldigt bra film som täcker både vår rädsla över främmande ting, fientlighet, skräck, kärlek och hopp. Fares komik smög sig in så där gulligt som bara Josef Fares kan.
Men inte fan var det nödvändigt med den där talande FaresFares-kycklingen.

KarinLovisa

Bra potential men når inte enda fram. Josef Fares har en talang, men har lite för låga krav på sig själv. Filmen var bra, men jag vet att den kunde varit grymt bra med några enkla förändringar. En stark tvåa.

bananasplit_96

Den här filmen lämnar mig inte oberörd i första taget! Det är en både vacker, sorglig och lite skrämmande film. Nu tänker jag annorlunda när jag läser om krig och bombningar, m.m. Jag kan förstå mer hur folk känner sig vid sådana tillfällen. Den är som sagt var sorglig, men ändå tycks det alltid finnas någon liten gnista av hopp. Och man inser verkligen vilken tur man har som bor i ett krigsfritt land!

IWantItThatWay

En lite annorlunda film som är blandad med sorg och humor. När jag tittar på filmen skrattar man ibland och tycker synd om folk ibland. Riktigt bra gjord!

vilken otroligt fin och rörande film :( det är sånt här som får mig att inse hur lyckligt lottad jag är som är född i Sverige.
Stark fyra!!

stark film rörande. mycket bra :)

blääääääää ingen bra film trodde den skulle va jätte bra men den är bara tråkig!

Yasmin

Den här var verkligen bra. Mycket gripande och fin film!