Dead Birds

2,3

Handling: Ett gäng kriminella på flykt efter ett bankrån söker skydd i ett övergivet hus – intet ont anande om vad som väntar därinne. Det ensliga och övergivna huset är nämligen allt annat än en säker plats. När mörkret faller och stormen viner får de, en efter en, syner av fruktansvärda saker som skett i det hemsökta huset.

Regissör: Alex Turner
Michael Shannon
Patrick Fugit
Mark Boone Junior

Elemental

Dead Birds är en skräckfilm som skiljer sig från det vanliga. Den utspelar sig långt bak i tiden, i en gammal vilda västern-miljö. Filmen bygger filmen långsamt upp en sanslös spänning som inte släpper förrän filmen är slut. Tempot i filmen är väldigt lågt, men lyckas alltså ändå hålla spänningen på topp.

Trots att det är en klassisk haunted house-film känns ändå Dead Birds unik, mycket tack vare den sällsynta miljön och den ovanliga uppbyggnaden av filmen. Skrämselscener finns också för er som vill ha det, och slutet är snyggt och oväntat. Dock gör några kvarstående frågetecken och ett par fula effekter att betyget dras ner några få snäpp.

Dead Birds är en riktig nagelbitare på vissa ställen och några scener är faktiskt ganska obehagliga (tänker speciellt på en scen i ett sovrum), och jag kan rekommendera den till alla som inte störs av det långsamma tempot.

Faktiskt helt okej rulle för en kväll.
Bra skådespel
samt effekter.

Nja, ingen vidare bra film. Höll på att somna till den för den var så seg.. Men godkänd är den iallafall värd.

En bra skrämmande film med bra skådespelare!

Nördi

Smärre gäspvarning för denna film. Och ja, jag gäspade faktiskt.

En långtråkig film som tydligen ska vara skrämmande. En godkänd film, men inte mer.

Rune

En medel måttig skräck film med ganska barnsliga effekter. Slutet är det bästa med den.

Dead Birds påminner lite om The Others på grund av den skrämmande bakgrundshistorien och att handlingen har förlagts till förr i tiden. Men denna film har långtifrån lika fantastiska skådespelare och slutet kommer alldeles för hastigt med resultat att alltför många frågetecken kvarstår.