Day Reagan Was Shot, The

2,5

Handling: Den 10 mars 1981. En galen och besatt man, John Hinckley Jr, försöker mörda USA:s president Ronald Reagan. Tillståndet är kritiskt när han förs till ett sjukhus i närheten och presidentens liv hänger på en skör tråd när två unga kirurger kämpar för att rädda hans liv. Men bara människorna bakom kulisserna i maktens korridorer vet att detta handlar om mycket mer än att rädda en mans liv. Med Sovjetunionen redo att invadera Polen och den överhängande risken för kärnvapenkrig måste någon ta kontroll över den hotande krisen. När en bitter maktkamp börjar, håller regeringen i världens mäktigaste nation på att hamna i kaos?

Filmen är en otrolig och sann berättelse om en enskild individs mod och de politiska intriger och bedrägerier som ledde en nation, och hela världen, till förintelsens rand.

År: 2001
Holland Taylor
Christian Lloyd
Sean McCann
Jack Jessop

En 2+ som film & i sin egen genre.

Tagline: -

En rätt medioker filmning av denna händelse. Vet ju inte dess autencitet, men det håller inte ända fram riktigt för att engagera mig. Dreyfuss är helt ok, likaså Crenna, men som ofta imponerar Colm Feore i sina biroller (här som försvarsminister) och det är väl den enda riktiga behållningen, ja, förutom då att få veta "sanningen" om vad som hände denna dag. Förutsatt att filmen är sann är det en informativ film, men alltför seg mellan varven.
Denna film hamnar inte i DVD-samlingen och jag tänker inte se om den.

Trivia: -

Timoti

En bra politisk thriller som är baserad på en sann historia. Den var realistiskt berättad och Dreyfuss spelade sin roll mycket bra. Filmen får 3,54 av mig!