God afton, herr Wallenberg

Krig:

Krig:

Handling: Filmen handlar om Raoul Wallenbergs sista veckor i Budapest, julen 1944 till januari 1945. Den centrerar kring två händelser, Raouls försök att befria ett tjugotal tillfångatagna människor på en lastbil och att rädda 65 000 människor som är instängda i ghettot.

År: 1990
Regissör: Kjell Grede
Originaltitel: God afton, herr Wallenberg
Alternativ titel:God afton, herr Wallenberg - En passionshistoria från verkligheten
Ursprungsland: Sverige, Norge, Ungern

Miklós Székely B.
Erland Josephson
Percy Brandt

Timoti

En mycket ovanlig svensk film. Det här måste nog vara den ända svenska krigs filmen. Raoul Wallenberg räddade mer judar än vad Oskar Shindler (ellera vad det stavas). Jag tycker personligen att vi svenskar borde göra mera av såna hära filmer. Det ända jag ser negativit i den här filmen är längden det blir segt och långtråkigt efter ett tag. Stellan gör bra ifrån sig. Det andra jag störde mig på var dubbningen. Det var inte bra dubbat tycker jag. Själva filmen är väldigt mörk och brutal när de arkituberar judarna.

Ljud/musik 4.
Manus/handling 4.
Skådespelare 3.
Effekter/foto 3.
Filmlängd 3.

Det här är en bra film. Men saknar det lilla extra för att nå upp till betyg 4, men det är inte långt ifrån. En stark trea blir det.