Bay of Blood, A

Handling: En arvstvist om en eftertraktad fastighet utmynnar i mordkarneval där alla är både tänkbara offer och möjliga förövare. Den rullstolsbundna gamla grevinnan Federica blir brutalt mördad av sin man som vill komma över hennes egendomar. Men strax efter blir maken i sin tur skoningslöst mördad. Allteftersom börjar folk i omgivningen bringas om livet på de mest bestialiska och blodiga sätt.

År: 1971
Regissör: Mario Bava
Originaltitel: Reazione a catena
Alternativ titel:Twitch of the Death Nerve
Alternativ titel:Bahía de sangre
Ursprungsland: Italien
Längd: 01:30, 01:16 (Klippt version)
Claudine Auger
Roberto Bonanni
Giovanni Nuvoletti

Copyright Kino Lorber

CinemaniaC

Har nu sett tre av Bavas filmer, fler kommer det bli inom kort, har ett 10-tal till i hemmet.
Den här är liksom Kill, baby... Kill och Black Sunday ett visuellt mästerverk, så på inte minst det planet ser jag verkligen fram emot att se resten.
Det här var ju filmen som långt i förväg startade och samtidigt definierade 'slasher'-genren. Det är dessutom tveklöst den bästa av dem.
Ett antal mord i den här har kopierats rakt av till olika 'Fredagen den 13e'-delar, nästan skamlöst bit-för-bit. Ciprianis musik håller även den hög klass och bidrar med en stor portion stämning.
Det finns även i manus briljanta vändningar så det räcker till 20 typiska slashers och över till fler. Dubbningen i filmen får jag leva med, men den var iaf bättre än normen.
Jag är redan smått förälskad i Bavas användning av färger och bildkomposition - suveränt!

Nä den här filmen var inte mycket att hänga i julgranen. Det är liksom mord till höger och vänster. Löpandebandmetoden liksom. Att det fattas bra filmmusik gör dessutom att filmen inte ens går ett snäpp upp på skala för obehaglig. Roligt att ha sett den första splatter-filmen men när man är van vid bra filmer från nutid känns den här bara som en parodi. Slutet är också "too much" om du frågar mig.

Mario Bavas klassiker som många gånger utnämns till den första slashern. Man ser definitivt var framtida filmmakare "snodde" sina idéer. Bra och snyggt gjort med lite småkuslig stämning av det mer bisarra slaget, och sånt gillar jag. Uppskattade framförallt det oväntade slutet. Stark trea!

Den första slashern är en helt ok rulle som bjuder på ett par "gore" ögonblick. Kul att se vilka scener Fredagen den 13:e del 2 har "lånat"

CinemaniaC