Skorpionens förbannelse

2,5

Handling: CW Briggs har en lång lysande karriär som utredare av försäkringsbrott bakom sig. Ansedd som en av branschens allra bästa, tar han sig an en rad juvelstölder.

Samtidigt anställs Betty Ann Fitzgerald för att effektivisera och utveckla nya rutiner för att öka företagets lönsamhet. Briggs självsäkra attityd och hans rädsla inför förändringar skapar snabbt konflikter med den orädda och kompetenta nyskaparen Fitzgerald. Märkliga saker börjar dock hända efter en kväll med företaget, då Briggs och Fitzgerald hypnotiseras av en juveltjuv som använder sig av hypnos för att få andra att utföra stölderna. Förutom att Briggs under hypnotisörens påverkan utför den ena juvelstölden efter den andra, börjar han också stöta på kvinnan som drivit honom till vansinne: Betty Ann!

År: 2001
Brian Markinson
Irwin Corey
John Schuck
Arthur J. Nascarella

Kul och fyndigt manus. Det passar även bra för Woody i huvudrollen.
Det som sänker betyget för mig dock är att det i brist på bildspråk, istället är en massa snack. Känns mer som en pjäs än en film.

jag står inte ut med vare sig Helen Hunt eller Woody Allen, men filmens handling är okej.

Inte speciellt ambitiös film av Allen som själv sagt att han bara var ute för att underhålla. Därmed tillåts det en rad sjuka och roliga händelser och som vanligt en mycket rapp och syrlig dialog.

Woody Allen är som vanligt underhållande. Denna film har en genuin 40-tals atmosfär och ett fyndigt upplägg.

Moonlighting

Skorpionens förbannelse kan mycket väl vara Woody Allens sämsta film. Torftigt manus med illa fungerande komik, stendöd och kulissartad scenografi, sterilt foto. Woody i botten av sin karriär.

Cammie

Otroligt förutsägbar och ganska långtråkig. Jag skrattade lite då och då..