Evil Dead

Handling: Fem vänner tillbringar en helg i en isolerad stuga i skogen. När de hittar ett kassettband som de spelar upp, släpps ondskan i skogen lös.

År: 1981

Stu Smith
Kurt Rauf

Copyright Renaissance Pictures

Zirgo

Filmen tillhør klassikerna och ingen riktig skræckfilms fantast kan kalla sig fantast utan att ha sett denna filmen någon gång, tillsammans med uppføljarna då naturligtvis. Dessværre så ær effekterna som ær med i filmen idag mer skrattretande æn skræmmande, men jag måste erkænna att man hoppar nog till i stolen/soffan några gånger om man inte sett den tidigare.

crazybaby

Splattrig film. Jag får rysningar när jag ser hur ungdomarna en efter en... ja, det ska jag väl inte säga, men vissa scener är riktigt obehagliga. Dock är filmen planlös och har ingen story alls. Det är bara splatter, splatter, och åter splatter, och enligt mig krävs mer än så för att åstadkomma en godkänd skräckfilm.

Ajice

Klassisk b-film, älskar hans stil och Bruce Campbell slår oss med storm <3

Wolowizard

Ännu ett bevis, i mästerverksform, på att film inte behöver kosta en förmögenhet.

Jernqvist

Mycket atmosfäriskt med små medel (kamera på en planka och ljudet av en dammsugare). Förvänta er dock inte otroligt bra effekter, se filmen för vad den är; en ung regissörs första film gjord med en liten budget.

Annie91

Helt okej film faktiskt måste jag säga. Det här är den ultimata definitionen av splatter film, dvs blodet flyter, kroppsdelar slits av och människorna blir totalt vanställda. Vill ni se en skräckfilm med handling, se en slasher i så fall!
Omden är skrämmande vet jag inte. När jag var liten tyckte jag den var skitläskig, men nuförtiden så blir jag så gått som aldrig rädd.

usch va dåligt! orka kolla resten

Om jag ska vara ärlig så trodde jag faktiskt den skulle vara läskigare. Det va ändå en bra film och ganska skrämmande ibland. Effekterna va ju inte speciellt snygga men kan tänka mig när den kom att dem va riktigt snygga. En 3:a ska den ha iaf.=)

Isko

Jag tycker inte om splatter, men den här var faktiskt bra. Egentligen ett måste bland alla filmälskare! Varför? Jo, för filmen är riktigt skrämmande, trots sin lilla budget.

Evil Dead 2 (1987)
Army of Darkness - Evil Dead III (1992)
Evil Dead (2013)
Evil Dead Rise (2022)