Torsk på Tallinn

Handling: Svenska ungkarlar åker på en bussresa till Tallinn arrangerad av Percy Nilegård för att träffa kvinnor...

År: 1999
Regissör: Tomas Alfredson
Originaltitel: Torsk på Tallinn
Längd: 00:58, 01:37 (DVD-utgåvan )
Robert Gustafsson
Johan Rheborg
Jonas Inde
Tomas Alfredson

DuskBringer

Åh, hur bra är inte den här filmen? Jag är villig att placera den bland topp tio för bästa svenska filmer genom tiderna.
En egentligen tragisk historia som har snickrats ihop till en nonstop skrattfest.
Om det är sant att ett gott skratt förlänger livet så kommer du att leva i tvåhundra år om du ser Torsk på Tallin.

Det här är en klassiker och en av de bästa filmer som Sverige producerat någonsin. Tomas Alfredson har tänkt på detaljerna och sedan är karaktärsskaran så sanslöst underbar hopsatt att man bara kan njuta. Dessutom skildras karaktärerna underbart av skådespelarna som verkligen visar prov på talanger utöver det komiska som man framför allt associerar Killinggänget med. Dessutom härligt tragikomiskt tema när det tabubelagda ämnet kring ensamhet är i fokus. En mycket stark fyra blir betyget.

frasmannen

En fullständigt underbar komedi från Killing-gänget. Tar upp ett lite tragiskt tema på ett mycket roligt sätt. Robert Gustavsson är underbar i alla sina roller. Det enda negativa med denna film är att den är för kort. Rekommenderas.

Gustavsson äger i den här filmen.

klinger

En av sveriges bästa komedier genom tiderna. Man kan ju visserligen anmärka på vissa saker ljud/foto mm men det ska ju föreställa en dokumntär

framförallt ska man titta på extramaterialet då får man ytterligare några extra skratt

En 3+ som film & i sin egen genre.

Tagline: -

En riktigt skön och rolig "mockumentär" av Killinggänget.
Robert Gustavsson är här bäst alla kategorier, men jag håller inte med de flesta som tycker denna är ett mästerverk. För de mycket roliga skämten kommer trots allt bara stundtals. Otaliga är de repliker som redan blivit odödliga citat, ja, men en stark trea är ett rättvist betyg. Detta är ironisk och stundtals sarkastisk humor, där en del skämt är lite väl magstarka och orättvist häcklande mot t ex fördomar om en del människor i vår grannstater i öst.
Hamnar klart i DVD-samlingen. Särskilt som jag i egen hög person har varit på den verkliga inspelningsplatsen till Paldiski Palace, som ligger just i den gamla slitna före detta sovjetiska flottbassamhället Paldiski i Estland, tillsammans med vännerna Jonas och Marie - som vi hittade av en slump (!) då vi semestrade där sommaren 2002 (den resan har en helt egen berättelse vill jag lova, och att bila in i centrum av "stan" till "palatset", vilket upplevdes som småläskigt, är inget vanliga turister gör i denna luggslitna och sönderfallande, säkert före detta blomstrande, ort).

Trivia: -

HAha skön film den är rolig så himla rolig!

hehe rolig film med sina poäng.. kanske lite seg ibland men rolig

Emme H

Det var ett tag sen jag såg filmen, men vad jag minns vad den rätt så rolig. Shilling-gänget gör ju oftast roliga filmer :P