Napoleon Dynamite

Handling: Idahos största tönt, Napoleon Dynamite, bor tillsammans med sin farmor och bror. Han tycker själv han är tuff, har rödblont afro och brillor och tycker om att teckna. Brorsan tillbringar all sin tid på nätet för att hitta brudar, han är ungefär lika cool som Napoleon. Bästa vännen är utbytesstudenten Pedro och de bestämmer att de ska vinna studentpresidentvalet över elaka populära Summer.

Regissör: Jared Hess
Originaltitel: Napoleon Dynamite
Längd: 01:22, 01:26 (Sundance Film Festival)
Jon Heder
Shondrella Avery
Bracken Johnson
Carmen Brady
Ellen Dubin

Napoleon Dynamite är en väldigt charmig och märkligt gripande film - det var länge sedan jag blev så berörd av en rulle. Den är småkul ibland, men framför allt är den en insiktsfull skildring av de helvetiska tonåren för tre utstötta människor. Detta låter säkert underligt, men jag kan verkligen identifiera mig med Napoleon och alla hans bekymmer. Vem har inte brottats med sviktande självförtroende, en knasig familj, kärleksbekymmer och stöddiga klasskamrater? Napoleon Dynamite letar sig raka vägen in i hjärtat och är mycket tänkvärd. Den fräscha dialogen och det underbara soundtracket förstärker det intrycket. Slutscenen är helt ljuvlig och jag bara älskar Napoleon, Pedro och Deb. Tyvärr kvarstår en del ologiska detaljer vilket resulterar i att filmen känns smått enkelspårig. Den hade kunnat bli mycket smartare än så. Jag måste trots det hävda att detta är en av de filmer som allra bäst beskriver lojalitet och mänsklig mognad - allt inslaget i ett käckt paket.
"You think I'd be where I am today dressed like Peter Pan here?"

Napoleon Dynamite är en fantastisk film med en strålande skådespelarensamble. Jared Hess och hans bror Jerusha har tillsammans gjort en originell och hjärtevärmande komedi som handlar om excentriska människor i en liten byhåla någonstans i staterna.

Allt kretsar kring den speciellt underliga Napoleon Dynamite (!) som glider omkring i moon boots (mitt i sommaren) och t-shirt med hästmärke på. Det säger väl allt. Ja, Napoleon är en väldigt, väldigt speciellt person och konstigt nog känns han verklig trots att filmen egentligen är väldigt... Skum.

Det här är humor när den är som bäst. Allt från klockrena repliker till helt sanslöst skumma handlingar får mig att vrida mig av skratt. Men så finns där också något annat. Som vänskap, lite kärlek och tyvärr mobbning. Ja, alla huvudkaraktärer är mobboffer. De är nördar, töntar och korkade. Det är just därför jag älskar "Napoleon Dynamite" så mycket. Den handlar inte om vanliga människor. Här får vi istället ta del av de mindre lyckade människornas tillvaro och på något vis är den trevlig.

Jag kan hålla på länge och lovorda "Napoleon Dynamite" och trots att många tycker den är underlig och inte kul så är den värd en titt. För den är jäkligt speciell. Antingen så älskar man den eller så hatar man den - eller, inte förstår den. Jag älskar den.

"Tina! Come get some Ham!"
"Does chickens have large talons?"
"That one looks like a medieval warrior"
"Idiot"
- Napoleon Dynamite

Mackie

En klassiker! Napoleon är ett original, skoltöntarnas töntnörd. Många sköna one-liners. Alla kommer säkerligen inte tycka om den, men jag tyckte den var skitkul. Miljön, bipersonerna, hur man får se Napoleon agera mot sina medmänniskor som är lika skruvade som han själv och hur han löser sina problem, jag tyckte det var en höjdare. Egentligen är filmen lite tragisk också, om man tänker efter. Men här har de lättat på trycket och gjort en komisk film om en bunt udda, efterblivna och socialt ustötta människor istället. Det här är en riktigt skön film, om man inte känner allt för mycket sympati för huvudpersonen, då blir den nog lite smådeppig :P. Men det är en film man kan skratta åt. Och det är ju det såna här filmer är till för, egentligen.

Lingon88

Hade sett fram emot den här filmen men jag blev rejält besviken. Den är inte rolig, den får mig heller inte att känna medlidande (om det nu är det som är syftet?). Jag kan heller inte se att man skulle kunna identifiera sig med den eftersom den är så skruvad. Konstigt film bara som får knappt godkänt...

AR2D2

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om filmen. Personligen tycker jag att den är otroligt bra, jag har inte sett något liknande. Detta är verkligen inte en till sån där highschool film som vi alla älskar att hata. Denna film älskar man, punkt slut.

soft_wind

Va f*n är detta för j*vla film?!? Jag och mina kompisar hade blivit rekomenderade denna filmen... men den har ju ingen handling och hela filmen är ju så tragisk.. nää fy! Jag skrattade bara för att den var så extremt dålig!

Karro

Så sjukt rolig film! Det är knappt någon handling, men det är ändå karaktärerna som gör filmen.

så äckligt J*vla töntig!! såå dålig så jag spyr

Intressant, stilren och med bra skådespel. Kräver att man gillar en viss form av humor dock.

En speciell film om den komiska killen Napoleon Dynamite. Mycket är roligt. Bör ses.