Jakten på Alfredo Garcias huvud

Handling: En familjeskandal gör att en mäktig och förmögen ranchägare vill se Alfredo Garcias huvud på ett fat. Två prisjägare sätts på jobbet att hitta Alfredo Garcia...

År: 1974
Regissör: Sam Peckinpah
Originaltitel: Bring me the Head of Alfredo Garcia
Alternativ titel:Traiganme la cabeza de Alfredo Garcia (Mexiko)
Ursprungsland: USA, Mexiko
Warren Oates
Isela Vega
Robert Webber
Gig Young
Kris Kristofferson
Helmut Dantine

Oerhört synd att den svenska censuren var tvungna att sätta saxen i den här filmen. Vi vet alla hur duktig Peckinpah var när det gällde blodiga slo-mo shootouts. Jag blev grymt besviken på den svenska versionen som är 5 minuter kortare än originalet. Alla klipp kom vid shootoutscenerna och förstörde filmen totalt. Skit irriterande. Annars är Warren Oates enastående som vanligt. Lite slow pace första halvan innan den kommer igång.

Sam Peckinpah var en jäkla hårding till regissör. Han söp ofta under inspelningarna och kunde bli riktigt elak, MEN hans filmer blev ändå mycket minnesvärda!

"Jakten på Alfredo Garcias huvud" är en hård rulle som har rätt sköna våldsscener och Warren Oates i huvudrollen är hur bra som helst.

Det negativa är att det tog ett bra tag innan den kom igång. Efter cirka 45 minuter började det hända saker, och filmens tempot var väl inte jättehögt.

Trots allt så är filmen självklart bra, men det kunde blir bättre om man hade skruvat upp tempot och inte gjort inledningen så seg.

Som tur så såg jag inte den svenska versionen utan fick njuta fullt ut av Peckinpahs skickliga slo-mo shootouts. Filmen är inte riktigt lika bra som "Det vilda gänget" men håller näst intill lika hög klass. Storyn är skön med ett brutalt och härligt slut. Warren Oates spelar ut hela sitt register. Borde ses, svag fyra.