Födelsedagen

Handling: Samantha fyller äntligen sexton! Men så ska hennes syster gifta sig, morföräldrarna är inte bara pinsamt jobbiga utan har även med sig en utbytesstudent vid namn Long Duc Dong och i all denna villervalla glömmer familjen bort födelsedagen. Samtidigt vankas det skolbal, och töntigaste killen är kär i henne medan hon är totalt nere i den tuffaste grabben i skolan - som givetvis är ihop med den populäraste flickan. Det blir en händelserik dag!

År: 1984
Billie Bird
Carole Cook
Max Showalter

Karrol_

Jag tycker om den här filmen jättemycket, den är så lättsam och rolig och gullig! Kan ses miljarder gånger :D

generellt är filmen inget ovanligt men jag gillar den, klassiska 80-tals anda och oförglömliga karaktärer. Ringwald är som hon brukar och så blir det högklass komik av Hall, han är riktigt grym i den här filmen! övertygande trea! en film jag gärna ser igen.

Cruel_Intentions

en typisk john huges film! dvs 80-tals charmen finns med men handligen är jävligt tråkig..

kaj08

En rolig och varm ungdomsfilm från 80-talet. Här finns många klyschor med, men på ett mycket mer realistiskt och vardagskomiskt sätt än i dagens hemska amerikanska urfåniga collagefilmer.

Kejnoo

En mysfilm som passar till kvällen med tjejerna. Värt en titt eller två

Helt okej John Huges
Den bästa i filmen var Anthony Michael hall som en kärlekstörstande yngling.
I en mycket liten roll kan man se John Cusack som Anthony Michael halls kompis.

conteso

en självklar 80tals klassiker. jag bara älskar den här filmen!! den är så bra!

Karrol_

Cruel_Intentions