Älskade hundar

Handling: Tre berättelser om tre familjer i Mexico city som lever i helt olika miljöer, men vars vägar, ibland nästan obemärkligt korsas.

År: 2000
Regissör: Alejandro González Iñárritu
Originaltitel: Amores perros
Alternativ titel:Amores Perros - Älskade hundar (Svensk DVD-titel)
Ursprungsland: Mexiko

Àlvaro Guerrero
Goya Toledo
Gael García Bernal
Emilio Echevarría

Det här är Alejandro González Iñárritus långfilmsdebut och visst är det imponerande. Precis som i hans senare filmer är det flera människoöden som vävs ihop där historierna har någon gemensam nämnare. Här är inte sammankopplingen särskilt tajt, vilket gör att filmen känns lite för uppstyckad i sina tre delar. Dessutom är mittenhistorien med fotomodellen tämligen ointressant i jämförelse med de andra, vilket gör att filmen tappar tempo. I övrigt är det grymt bra insatser från skådespelarna och överlag är det ett gediget arbete.

Första filmen i Alejandro González Iñárritus trilogi (21 gram och Babel är de två andra). Filmen känns för lång med sina 2.30, mycket pga mittenhistorien som var klart sämst och tråkigast. En annan sak jag tyckte var fel här var att man inte hoppade mer mellan historierna. Detta blev särskilt uppenbart när mittenhistorien var ointressant.

Annars en bra och intressant film som kunde varit ännu bättre. 21 gram var snäppet bättre och Babel visade sig vara bäst (där man också hoppar friskt mellan fyra historier och då blir det också bättre).

Anspråkslös

Fin och intressant skildring av människoöden. Dock blir historierna långdragna och osammanhängande när det bara är deras kärlek till hundar och en krock som håller dem samman.
Hade mått bra av en liten halvtimme kortare och mer klipp emellan historierna

Rauk_boy

Vi såg den här i spanska-klassen och vissa tyckte inte om den däför att den var äcklig när hundarna dog. Hur kan man tänka så när man ska komma undefund med om en film e bra eller inte. Den här filmen må vara rå, "äcklig", ibland lite smått långsökt men det är en bra film och inget annat. Det behöver inte vara ett mästerverk för att vara en bra film.

Alejandro González Iñárritu är en bra regissör som har specialliserat sig på att göra filmer där människoöden vävs samman. Älskade hundar är en hyfsat intressant film med mycket bra skådespeleri från samtliga. Jag blev dock inte så berörd eller engagerad som jag hade hoppats på att bli, så betyget blir en stark trea.

En stark 3+ som film & i sin egen genre.

Taglines: Love. Betrayal. Death. / Don't worry if you don't see this picture, you are going to LIVE IT anyway. / amor es traición. amor es angustia. amor es pecado. amor es egoismo. amor es esperanza. amor es dolor. amor es muerte. qué es el amor? amores perros. (love is betrayal. love is anguish. love is sin. love is selfish. love is hope. love is pain. love is death. what is love? love's a bitch.)

Jag tycker jag mycket förtroendeingivande kan hänvisa till de tre "populäraste" betygskommentarerna nu, dvs Anspråkslös, GB och Czechflash - läs dem och ni förstår i princip exakt varför jag bara sätter en 3 i betyg, dock stark. Men det är ju också debutfilmen av regissören, vilket man måste ha i åtanke. Enda undantaget är att jag inte tyckte mittenhistorien var tråkig, bara ngt tempofattig och framförallt innehållande ett fruktansvärt ologiskt handlande av mannen i relationen då hunden... ja, ni vet. Sånt retar mej så till den milda grad. Vanliga människor gör inte så.
En klart skön film med mycket bra skådespeleri, framförallt av "El Chivo", som jag kan tänka mej att se om, men om den hamnar i DVD-samlingen är jag osäker på. Kanske för 3 för 99:-, ja, det skulle vara det, då! En 25 min kortare film vore jäkligt bra!

Trivia: The Royal Society for Prevention of Cruelty to Animals in England filed a complaint to the British Board of Film Classification (BBFC) about a 21-second dog fight scene. / Director Cameo: [Alejandro González Iñárritu] He's a publicist working in the offices where the main character of the second episode works. / The car crash sequence was shot with nine simultaneous cameras, including two on adjacent rooftops and one hidden in a trash barrel. A stunt driver was in the black car, while the model's car contained a remote-controlled animatronic dummy.

En storartad film!

Foto, musik och skådespeleri ses sällan så synkat som det gör i Amores Perros. Det är en lång film med tre berättelser som mer eller mindre länkas samman. Det kvittar hur det görs. Detta är en djup film som använder ett tema som funkar, en slags sensmoral eller budskap om man kan kalla det det. "Älskade Hundar" kretsar mycket kring hundar, det är hundarna som styr handlingen i den här filmen. Det är alltid något som händer som hundarna är inblandade i. Hur som helst är det en jäkligt bra film med ett slut som man bara säger "Bra, bra, så ska de se ut Inarritu".

Lyckad debut av Alejandro och enligt mig hans bästa film. Fartfylld action i bästa kombination med tänkvärt drama. Rekomenderas, fyra.

stankovic

Grymt bra film jag kan se den flera gånger.