Fula, skitiga & elaka

3,6

Handling: En bisarr, tragikomisk historia om en familj som bor i en av kåkstäderna i utkanten av Rom. Familjefadern är en girig, misstänksam hustyrann, Giaconto, som vägrar dela med sig av det skadestånd han fått för ett förlorat öga. När han tar med sig en älskarinna till familjens gemensamma ruckel har han dock gått för långt. Hela familjen, som består av inte mindre än fyra generationer, gaddar ihop sig för att ta itu med honom och komma åt hans pengar.

År: 1976
Alfredo D'Ippolito
Giselda Castrini
Maria Bosco
Francesco Anniballi

Hyfsad film med en ganska grovkornig humor. Proffsigt skådespeleri.

Venschla

Jag fattar inte humorn i det här, den handlar ju inte om någonting?!
Inte min grej precis...

Savannah

En mycket speciell, svart komedi som inte liknar någonting annat. Bisarr och tragikomisk, med bra musik och rollkaraktärer man inte glömmer i första taget. Klart sevärd.

En speciell film som inte lämnar dig utan påverkan. En hemsk film som ändå har en oerhört lyckad tragikomisk atmosfär. Detta tack vare riktigt balla karaktärer, speciellt farsan Giacinto, vars för övrigt Manfredi axlar på bästa tänkbara sätt. Stark fyra, riktigt bra.

En mycket udda film om en helt bisarr familj. Nino Manfredi som Giacinto är helt suverän. Han spelar en riktig skitstövel som resten av familjen hatar, helst skulle de vilja se honom död. Själv hatar han sin familj lika mycket. Det enda han är rädd om är hans pengar som han har svindlat till sig genom ett försäkringsbedrägeri. Karaktärerna är verkligen mycket bra castade, de är verkligen fula, skitiga och elaka. Den gamla damen (som spelar Giacintos mamma) är riktigt skön i sin roll. Alltså, filmen är ju verkligen speciell, den tragikomiska känslan är verkligen genuin. Klart sevärd om man vill se något annorlunda.

zorro2

En underbar och orginell film, full med karaktärer. Riktigt lysande skådespeleri och en story som är härligt bisarr. Det enda negativa är att den stundtals tappar lite i tempo. Mästerlig

Elysium

Det här är en riktigt bra film som känns så trovärdig att det nästan känns som en dokumentär. Man fastnar för vissa scener och karaktärer på ett sätt som jag inte gjort tidigare. Farmorn i huset är en underbart rolig karaktär! Den är sorlig, men samtidigt fylld av humor. Den är inte så spännande, men man rycks ändå med.