Leva sitt liv

3,6

Handling: I tolv angränsande avsnitt får vi följa filmens Nana när hon lever sitt liv som glädjeflicka i Paris. Filmen börjar utanför ett café där Nana och hennes pojkvän Paul, en misslyckad journalist, diskuterar sin framtid. De har tillsammans en liten son som är placerad på annat håll då de inte klarar av att ta hand om honom. Nana älskar fortfarande Paul men känner starkt att hon vill förändra sitt liv. Nana ligger efter med hyran för sitt rum och misslyckas med att låna pengar. När hon en dag planlöst driver omkring på Champs Elysées tar en främmande man kontakt med henne. Nana förstår mannens avsikter men när de plötsligt står framför ett hotell går hon ändå in med honom.

År: 1962
Sady Rebbot
Monique Messeue
Brice Parain
Guylaine Schlumberger

Von Trier har onekligen hämtat mycket från Godrads 'Leva sitt liv' till Dogville då ledmotivet är densamma i båda filmen. Andra liknelser är att dem berättas i kapitel och har i grunden samma tematik. Tycker personligen 'Leva sitt liv' var den bättre även om Dogville var riktigt bra. Cinematography skådespel är i regel mycket bra när rätt personer använder sig av det. En femma.

Xenomorph

Mycket välgjord och bryter mycket från det klassiska berättandet som är synonymt med Hollywood-filmer. Godard är en av mina favoritregissörer och jag ger denna en stark fyra.