Vanity Fair

2,4

Handling: Becky Sharp (Witherspoon) växte upp fattig i London. Hon trotsar de rikas regler och följer med sin förmögna väninna Amelia på en resa som leder henne till ett liv fyllt med kärlek, rikedom, makt och vänskap.

Regissör: Mira Nair
Jonathan Rhys Meyers
Bob Hoskins
Jim Broadbent

fantaisha

En helt perfekt film! ..älskade handlingen, skådespelarna, helt enkelt en suverän film som man absolut inte får missa!

rättså bra film, bra skådespelare..

Jag är svag för Gabriel Byrne, och därför blev jag missnöjd över hans lilla roll. Som tur var gjorde han en överraskande comeback senare i filmen, och han gör riktigt bra ifrån sig. Dock är det Reese Witherspoon som utgör den friska fläkten i den här vedervärdiga filmen. Hon är både vacker och begåvad, och detta är förmodligen en av hennes bästa roller.

Filmen i övrigt imponerar inte alls på mig. Den börjar trögt och pratigt, och sedan fortsätter den i betydligt snabbare tempo, tills den saktar ner och därefter tar fart igen - plötsligt har tolv år gått. Det känns ryckigt och ogenomtänkt, och personer och händelser jonglerades ivrigt fram och tillbaka utan att jag kunde koppla och förstå vad som verkligen hände. Jag är inte så förtjust i kostymdraman - i regel är de förvirrande, tråkiga och överdrivet formella. Vanity Fair är inget undantag.

Att filmen sedan försöker framställa Becky Sharp som en hänsynslös kvinna som trampar på vem som helst för att få det hon vill ha funkar inte riktigt. Jag sympatiserade så smått med henne. Det var Byrnes karaktär som verkligen var otäck. Filmen rinner ut i sanden då den försöker täcka så många livsöden att det hela blir hoppigt och ointressant. Byrnes och Witherspoons skådespel är underbart, men filmen i övrigt är verkligen inte bra.
"We are soldier's wives. This is our fate."

fredrik_l

Den här filmen fångade endast mitt intresse under första delen, då det faktiskt finns en relevant handling, och många intressanta karaktärer. Sen tappar filmen lite av sin styrka och lite för mycket förvandals till misär. Dock är Reese Whiterspoon fantastisk som Becky Sharp, hon visar verkligen att hon är en av hollywoods leading ladys. Jonathan Rhys Meyers gör även en bra insats i sin biroll som den arrogante soldaten George

zarischka

Det besynnerliga var att jag brydde mig i början - och alla karaktärerna hade djup... men allteftersom filmen fortskred blev de mer och mer yta, och mindre intressanta. I slutet brydde jag mig knappt alls, och gillade ingen av dem, mer eller mindre.

Dock väldigt välspelat och med underbar musik (även om jag inte kan hitta något som säger att det är Reese som sjunger i den här filmen?)

Från början var filmen riktigt seg, men när den väl kom igång var den intressant. Reese Whiterspoon är en duktig skådespelerska, och sjunger även mycket fint i denna film.

Tinkerbell

Håller inte med. Det händer för mycket och man fattar aldrig vad. Man får heller inget grepp om figurerna, och kan inte blida en slags empati för dom. Och egentligen så förstod jag inte ens varför filmen gjordes i första taget? Men skådisarna var duktiga... Ja... thats about it

fantaisha