Den sista färden

Handling: Fyra affärsmän reser ut i vildmarken en helg för att paddla. Det hela börjar harmoniskt med vacker natur och egendomliga lokalinvånare men förvandlas efterhand till en mardröm. Ju längre ner på floden de kommer, desto obehagligare blir det och lokalbefolkningen byter snabbt skepnad när de ska hämnas ett mord som männen begår i självförsvar. Nu får de civiliserade männen panik och inser att detta äventyr kommer inte att sluta lyckligt för någon av dem...

År: 1972
Johnny Popwell
John Fowler

Copyright Warner Bros.

Savannah

En klassiker i genren, trots vissa flagranta fel som är extremt tydliga den andra gången man ser denna film. Handplockade skådisar som levererar och en realistisk känsla nästan rakt igenom, men någonting fattas. "Banjoscenen" är klassisk, men läs gärna mer om verkligheten bakom den på www.imdb.com.

Voight spelar bra och Beatty övertygar oredentligt, speciellt i en scen. Sedvanligt med Boorman så tar han hand om miljön och den fotas på bästa trevliga sätt, plusa på att det är vacker miljö. Men efter en enorm vändning i filmen som är oerhört obehaglig tänker man inte lika mycket på naturen. En mycket lyckad thriller som jag rekomenderar, obehaglig känsla. Inget trassel vid slutet heller utan den håller realistiskt sätt där med. Se den.

Trots en något trög inledning så bättrar sig filmen betydligt längre fram. Skådespelarna är bra, handlingen trappar upp tempot och blir i ett slag riktigt obehaglig och till och med provocerande, och spänningen släpper helt enkelt inte taget. Mitt största problem med Den sista färden är att under de mastiga scenerna i skogen är filmen ennerverande tyst. Allt som hörs är fågelkvitter någon gång ibland, och det känns väldigt underligt. Dialogen ger jag inte heller mycket för. Personligen hade jag velat se över soundtracket och slänga in lite bättre musik, men på det stora hela är detta en skicklig klassiker som faktiskt är riktigt bra. Jag gillar detta skarpt. Stark trea.
"Now that you brought that up, hang onto your paddle. And if you hit any rocks, don't hit 'em with your head."

En okej film med bra skådespeleri innsatser.Handlingen är spännande.Fotot och effekterna är helt okej.Men för mig så höll den inte till mer än en tvåa.

JonneyBoy

Bra och underhållande äventyrs-skräckfilm.

Handlingen är oerhört intressant och skrämmande, filmen har det mesta inom spänning och skräck (psykologisk skräck, inte B-splashskräck) när man får följa ett gäng amerikanska statsbor som ska resa och campa längs en flod i de mer öde delarna av USA.

Det känns redan från början kusligt när de träffar på de första bergsborna innan de ger sig ut i kanoterna. Ännu kusligare blir det eftersom de påbörjar resan och tar sig nedåt floden. Miljöerna är passande och ger en bra bild av ödemarker i USA.

Skådespelarna sköter sig bra, kunde varit bättre. Helst vill jag framhålla Burt Reynolds som passar perfekt som machoknutten som längtar efter ett riktigt vilt-äventyr. De andra skådespelarna är också bra, särskilt de som spelar de inavlade byfånarna på jakt som ekipaget träffar på under sin färd, det leder till en skrämmande och sjuk scen som berättar om sinnestillståndet bland folket i området.

Filmen har många positiva sidor, men även några negativa varför jag inte ger den en femma. Den kunde blandannat fått vara längre så att man hinner få känslan av riktig psykisk skräck. Äventyret är lite för kort, och det känns som om filmen är över efter någon enstaka skrämmande sekvens, hade gärna fått vara mer utdragen spänning. Burt reynolds kunde fått spela en ÄNNU större roll i filmen, det känns som om hans galna och vilda karaktär tonas bort eftersom.

//Slutligen. En bra, underhållande, skrämmande film som är intressant att se, fast går nog bara att se en gång eftersom den är så beroende av att man inte vet vad som ska hända.

Savannah

En bra film som är ganska spännande och tragisk. Naturen och fotot är riktigt vackert.

Dan banan

Jag gillar överaskningar.
Den sista färden måste vara vad vi skulle kalla en gammelfarfar till dagens skräckfilmer.
Just innavel och dylikt ligger ju i skaparnas mode just nu.

Jag ser inget som helst fel på filmen men det hade gärna kunnat bli lite mer konsistens i handlingen och ibland kanske aningen intensivare.
Men den stadiga trea står på sin platts.
Hyffsade skådisar också med en maffig Reynolds och en givande Voight.
Både kusligt och lagomt spännande.

ronnbackmeister

riktigt gammal klassiker. Underbar berättelse, härlig musik och sanslöst realistiskt skådespeleri + obehaglig i vissa scener. Spännande rakt igenom.