Flightplan

Handling: Kyle Pratt och hennes dotter Julia ska flyga hem från Berlin, och Kyle stoppar om sin dotter inför den långa flygresan. Men när Kyle vaknar under flygresan är Julia spårlöst försvunnen. Och ingen vill erkänna att hon någonsin varit med på planet ...

Regissör: Robert Schwentke

Sean Bean
Marlene Lawston
Erika Christensen
Kate Beahan

En klar 2 som film & en stark 2+ i sin egen genre.

Tagline: If Someone Took Everything You Live For... How Far Would You Go To Get It Back?

Denna film är helt ok och snäppet sämre än den andra filmen med flygtema som kom några månader tidigare samma år av Wes Craven, Red Eye.
Filmen är bra rent generellt, spännande och oförutsägbar (förutom slutet som är halvt förutsägbart) - om än väl osannolik i det faktum att INGEN alls har sett Fosters dotter sedan båda klev på planet.
Men det som sänker filmen allra mest är ngt som gjorde mej oerhört besviken, förvånad och på ett sett ledsen/förbannad: man kan ju fundera över fördomarna mot framförallt de svarthåriga irakerna på planet som av Foster starkt misstänks. Jag tänker, är det så här på riktigt i USA och vill filmmakarna fånga en känsla av realism? Hur som helst blir de på slutet fria från misstanke, MEN Foster kan trots detta inte be om ursäkt - vilket jag tycker blir ordentligt lågt - har Hollywood medvetet gjort ett så dåligt parti/stod det så i manus?
Trots detta hamnar filmen något tveksamt i DVD-samlingen för en billig peng. Man kan och vill se om detta nån gång.

Trivia: In real life, Sean Bean, who plays Captain Rich, is terrified of flying and will do it only when absolutely necessary. / Peter Sarsgaard also admits to having a lifelong fear of flying. / Jodie Foster's role was originally written for Sean Penn. The original character's name of "Kyle" was even kept. Coincedently, Penn's role in The Game (1997) was originally intended for Jodie Foster.

Strax efter att jag hade sett "The Forgotten" så fick jag se trailern till den här filmen och blev uppriktigt trött på idétorkan som verkar råda i Hollywood för tillfället. Här precis som där försvinner en kvinnas barn plötsligt och omgivningen påstår att det inte existerar. Flightplan blir efter en deprimerande grå inledning och ett enformigt mittparti krystat så till den grad att man nästan börjar dra på smilbanden. Ingen som helst logik finns i manuset, utan hela filmen känns som ett totalt misslyckande i en desperat strävan efter att försöka göra en smart film. Kan inte tänka mig att något annat än en fet lönecheck kan ha fått Jodie Foster att medverka i det här skräpet.

Laidan

En ganska långtråkig och förutsägbar film. Jodie Foster imponerar inte det minsta, som vanligt. Peter Sarsgaard gör ändå en bra insats vilket lyfter filmen något. Slutet är alldeles för förutsägbart vilket bara är tråkigt. Något intressant film, men gör inga större ansträngningar för att få se den.

Till viss del ganska spännande, men den känns ganska orealistisk och en del scener var lite väl löjliga för mina smak.
Om man är en flygnörd, som jag, gillar man nog filmen lite extra. Den får en stark 3:a.

En oförutsägbar film med en suverän Foster. Bättre än vad kritikerna säger. En film som borde ses.

Spännande thriller som man dock kan förutse lite för tidigt.

Zeb Macahan

Såg filmen på tv nyss. Fantasi saknas. Judi Foster är en mycket bra skådspelarska, men filmmanuset är enformigt och långtråkigt. Godkänd med tveksamhet.

Christiian2

Grym thriller och den var spännande att titta på, har väll minst sett denna 5 ggr då den nästan alltid går på tv, men bra film.

Nienna

En spännande thriller där slutet faktiskt inte är så givet som jag väntade mig. Frågan ifall Kyle verkligen är vid sina sinnens fulla bruk är ständigt överhängande och svårbesvarad.

Hyfsad "engångsrulle". Godtagbar underhållning helt enkelt.

Biopremiär: 2005-10-21