Rösten från andra sidan

Handling: Venedig under vintertid är en karg och ogästvänlig plats. Dimman vilar tung över de övergivna kanalerna och skuggorna ruvar hotfullt i de trånga gränderna. Hit anländer John (Donald Sutherland) och Laura Baxter (Julie Christie) efter att deras lilla dotter drunknat. Han för att arbeta. Hon för att vila. Båda för att glömma. Ofrivilligt möter paret två märkliga systrar. Den ena är blind och klärvoajant. Hon har en hälsning från andra sidan graven, från deras dotter, som säger att pappas liv är i fara om han inte genast lämnar Venedig. Verkligheten börjar nu förvandlas kring dem. Vardagliga ting blir till förebud om undergång och normala händelser blir till fasansfulla blickar in i en annan, skrämmande dimension. Plötsligt dyker en bekant gestalt upp i staden. En flicka. Klädd i samma blodröda regnkappa som hon bar den dagen hon drunknade. John följer efter henne, och träder samtidigt in i en värld där verklighet och illusion flyter samman i en röd flod.

År: 1973
Regissör: Nicolas Roeg
Originaltitel: Don't Look Now
Alternativ titel:A Venezia... un dicembre rosso shocking (Italien)
Ursprungsland: Storbritannien, Italien
Ingår i tema: Spöken

Donald Sutherland
Julie Christie
Hilary Mason
Clelia Matania
Massimo Serato

Copyright British Film Institute (BFI)

Roegs speciella klipp- och berättarstil kommer verkligen till rätta i "Rösten från andra sidan". Filmen ger en helt ny bild av Venedig än den man hade innan och skildrar verkligen staden som en obehaglig labyrint som till slut enbart leder mot ett slut. Det slutet är även oerhört obehagligt och bra. Filmen har även en utav dem mest kända sexscenerna i filmhistorien och Sutherlands och Christies samspel är väldigt starkt. Rekomenderas verkligen.

Jag antar att jag hade för höga förväntningar på den här filmen. Då jag fick DVD:n av en bekant beskrevs filmen för mig som den bästa psykologiska thrillern någonsin, vilket enligt mig är en grov överdrift. Visst är den snygg och behaglig, smått otäck av och till och skådespelet är bra. Jag är dock inte särskilt nöjd med manuset som haltar på ett antal punkter. Den där överdrivna symboliken i början känns bara jobbig, och det händer inte särskilt mycket. Den glimrar till ibland, och de få glimtar man får av flickan är riktigt intressanta. Dock händer detta alldeles för sällan för att det ska bli någon fart på historien. Jag måste å andra sidan erkänna att det sparsmakade soundtracket gör ett mycket positivt intryck på mig. Jag höll bokstavligt talat andan i flera scener. Välgjord och på flera sätt imponerande film, men långtifrån ett måste. Mycket stark tvåa.
"Do you like cats, Mr. Baxter?"
"Yes, yes, I like them all right. They don't like me very much."

En bra film. Småkuslig men absolut inte läskig. Det ända som kan ses läskigt enligt mig är slutscenen. Filmen lunkar på i ganska sakta bak men endel toppar. Tycker topparna kunde vara fler i filmen. Det behövs, för trots Venedigmiljö så känns miljön väldigt tråkig. Men det är kanske så regissören vill ha det för att få till den kusliga känslan? Måste plussa för alla häftig övergångar i klippningen av filmen. Imponerande! Framförallt i början och i slutet ser man detta. Skulle rekommendera den här filmen. Se den!

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg i många år på IMDb Top250, men har sista året före titten ons 20120620 halkat ner på bara 7,5 av 10 (numera krävs minst 8,0). Lite sämre än väntat just därför, men visst är den välgjord.
Lämnar mycket tolkningsutrymme. Fin musik (temat).

"Do you like cats, Mr. Baxter?"
"Yes, yes, I like them all right. They don't like me very much."

Väldigt skum och läskig stämning genom hela filmen för att nå max i slutet. Riktigt snygg och berömd sexscen.

Spännade och sensuell rulle. Filmen har en berömd sexscen mellan Sutherland och Christie.

En både spännande och lite skrämmande film.Dock lite för tråkig då och då.Filmen får en klar trea.Den är sevärd.