Barnet

3,6

Handling: Filmen handlar om Bruno 20, och Sonia 18. De lever på Sonias arbetslöshetsunderstöd och Brunos småstölder. Sonia har precis fött Jimmy, deras barn. Men hur ska Bruno kunna vara en pappa, när han lever bara för dagen och mest tänker på hur han ska lura till sig pengar. Bruno begår en oförlåtlig handling: han säljer sitt barn. Helt oförberedd på Sonias kraftiga reaktion, inser han vad han har gjort, och gör allt för att få tillbaka barnet.

Regissör: Luc Dardenne Jean-Pierre Dardenne
Originaltitel: L'Enfant
Alternativ titel:The Child (Internationell titel)
Ursprungsland: Belgien, Frankrike
Ingår i tema: Guldpalmen - Bästa film

Jérémie Rénier
Fabrizio Rongione
Olivier Gourmet
Déborah François
Jérémie Segard

Copyright Folkets Bio

Stark 2 på gränsen till 3, dras ner av att killen bara är för korkad för att det ska bli trovärdigt...

När jag ser filmen så kan jag inte låta bli att känna irritation över hur korkad Bruno är. Jag har väldigt svårt att sympatisera, eller tycka synd om en kille som faktiskt får skylla sig själv. Skådespeleriet och fotot är riktigt bra, men samtidigt så känns handlingen alldeles för enkel, rak och ganska ointressant. Dramat håller helt enkelt inte rakt igenom, men betyget landar ändå på en stark och godkänd tvåa trots att Bruno i grund och botten är en idiot. Mest tack vare det välgjorda fotot och de fina skådespelarinsatserna.

Sky_Pirate

Jag kanske bara är för dum för den här filmen, för jag gillar den inte. Den är ju inte direkt dålig, men den ger mig inte något.

Lasermannen

Det här är första gången jag ändrar betyg på filmpunkten. Den här filmen har passerat mitt huvud mer än tre miljoner ggr sedan jag såg den i sensomras. Bröderna Dardenne får mej att gråta, skratta och tycka att hela j*vla världen är en plats för det absurda och helt vrickade. Filmat med steady-cam/handkamera i nästan enbart helbilder, en slags kompromiss emellan de senaste modeflugorna inom filmform. Den här filmen slår det mesta som släppts de senaste åren. Och fårgan är väl om det inte borde vara en allmän rätt att få se den här filmen.

kalles

Du bör inte sen den här filmen om du inte är tiptop och är sugen på en fartfylld historia.
Filmen är lågmäld, otroligt välspelad och gripande..
Att filmen sen har lite missar i manuset glömmer man ganska lätt bort, under filmens gång iallafall..

Moonlighting

Dardennebröderna överträffar inte sitt mästerverk "Löftet" (La Promesse).

Biopremiär: 2005-12-16