Führerns elit

Krig:

Krig:

Handling: Tyskland 1942. Friedrich Weimer är en 17-åring vars boxningstalang gör att han kommer in på elitskolan Napola för framtida SS-officerare. Här fostras pojkar till soldater i det tusenåriga riket. Regissören Dennis Gansels farfar var en av dessa män som utsattes för effektiv hjärntvätt, drill och disciplin.

Regissör: Dennis Gansel

Tom Schilling
Devid Striesow
Joachim Bissmeier

Dan banan

Hyffsad berättelse, men Gansel når inte sina mål fullt ut. Skådespelarna gör måttligt goda innsatser.
Annars ett bra foto och en ambitiös scenografi.

Jag är nöjd, och belåten. Men där finns bättre att se inom området.
Manuset kunde fått en puttsning till resultatet av en starkare synvinkel, men det är fortfarande färgrikt.

Något att se. Ännu en eftersökt pusselbit rörande den värsta tiden i historien.

En -4 som film, en 4 i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: Men Make History. We Make The Men.

En viktig, snygg, stark film. Därför är den mycket bra.
Manuset ger oss en spännande historia även om själva grundtanken kring filmens tema inte direkt är nytt inom filmvärlden (järmför m t ex. svenska Ondskan).
Skådespelarmässigt tycker jag det generellt sett funkar mycket bra. Bäst är de två unga pojkarna i fokus, dvs Friedrich och Albrecht som spelas av Riemelt och Schilling. Annars är Friedrichs pappa (Held), hans boxningsmentor (Striesow), den hårda tränaren (Schenk) och skolans rektor (Bissmeier) också riktigt bra i sina respektive roller där de lugnt uppfyller filmens syfte genom att bidra med sina respektive delar.
Snyggt foto.
Grymt bra scenografi.
Mycket fin musik (temat).
Ja, detta kanske hamnar i DVD-samlingen för en billig slant. Det är hur som helst värt att se om. Det både vill och kan man utan problem.
PS. Den "svenska" filmpostern är mycket snyggare och gör det mer lockande att se filmen (!).

Trivia: NaPolA is the acronym for "National-politische Erziehungs-Anstalt" or "National Political Education Institute". / Apparantly the main character, the boxer, was based on the directors grandfather. / About 44 minutes into the US DVD edition of the movie, there is a scene where Albrecht pauses sadly over a picture of a fallen soldier, Torben Send. Torben was the previous editor of the school paper. There was a brief scene with the two of them before Torben left for the army, but it was ultimately cut from the film.

Lingon88

Tycker att filmen är bra faktiskt, enligt mig når den inte upp till mycket bra utan får nöja sig med betyget bra. En helt klart sevärd film dock.

Måste säga att den skildrar denna del av historien rätt bra även om man kanske inte lyckas gräva ner sig ordentligt, det kan ibland kännas lite ytligt. Filmen har sina svagheter och styrkor och det känns som att det saknas just något för att den ska nå ända fram.

Intresant och gripande rulle med bra spel. Dock så hade den sina svagheter.

Savannah

Detta är "Ondskan" i hardcoreversion! Musik, foto och skådisar är hur bra som helst. Filmen hade gärna fått fortsätta ett tag till, eftersom mer bakgrund och ett genomarbetat slut hade varit underbart. Snuddar mot en femma, men litet väl mycket i manus har lånats från andra filmer. Trots det: SE DEN!

Trevlig film som tyvärr har en del för tydliga referenser till andra filmer, vilket jag personligen bara uppfattar som idétorka. Annars är den bra berättad med ett passande tempo och intressant historia. Är dock inte i klass med dom allra bästa tyska filmer i genren och faller lite på det. Väl värd en stark trea.

lindajjj

Det är en välgjord film - bortsett från att det blir lite spretigt, inget driv i själva historien, säcken knyts inte ihop riktigt.

Dan banan

Annars ett bra foto och en ambitiös scenografi.

Jag är nöjd, och belåten. Men där finns bättre att se inom området.

Något att se. Ännu en eftersökt pusselbit rörande den värsta tiden i historien.

Biopremiär: 2005-09-23