Speer och Hitler - Djävulens Arkitekt

Krig:

Krig:

Handling: Arkitekten Albert Speer blir tidigt en nyckelperson i kretsen kring Hitler. Führern förser sin vän med de resurser som krävs för att kunna manifestera storhetsvansinnet även på ett visuellt plan, och idéerna för den framtida världshuvudstaden Germania vet inga gränser. Samtidigt ignorerar Speer systematiskt vilka offer som krävs för ett genomförande.

Regissör: Heinrich Breloer

Peter Rühring
André Hennicke
Michael Gwisdek

euchari

Ja den är ju rätt lång, lite seg bitvis. Filmen kräver lite intresse och kunskap om andra världskriget för att komma till sin rätt skulle jag tro. Den innehåller även riktiga inspelningar från tiden samt intervjuer med anhöriga, vänner och hangaround. Den kan ibland bli lite rörigt men det är intressant att få höra kommentarar från flera håll. Ger den en trea och ser den mer som dokumentär.

Den här filmen var riktigt skräpig.

Jag tycker att det här var ett oerhört välgjort hantverk. Man kommer verkligen in i Speers och nazisternas tankegångar före, efter och under andra världskriget. Inte minst ger dokumentärfilmen en oerhört bra inblick i Speers liv. Den tränger in i hans psyke.

Användningen av spelbilder i kombination med arkivbilder var riktigt bra och jag dras verkligen med i handlingen. Jag känner både hat och sorg samt en stor uppgivenhet inför allt det här onödiga dödandet som andra världskriget innebar.

Jag avskyr verkligen materialistiska människosyner som bl.a. nazismen innebär, men det är ett oerhört intressant tema det här. Man kan verkligen snöa in sig rejält på andra världskriget och det här är en utmärkt dokumentärfilm att se ifall man är intresserad av sånt.

I övrigt uppskattade jag även intervjuerna som gav ett bra spektrum av åsikter i skildringen.

Helle85

seg, tråkig o 4 timmar lång *gäsp*