Pingvinresan

Dokumentär :

Dokumentär :

Handling: En gång om året vandrar tusentals kejsarpingviner från havet 20 mil upp på land i Antarktis för att para sig. När honan lagt ägget ger hon sig tillbaka till havet för att hämta mat medan hanen ruvar ägget. I 40 dagar håller han ägget i sina klor och äter ingenting. När ägget kläcks kan ungen överleva i fyra dygn utan mat och det gäller att honan kommer fram i tid med fisken hon fångat.

Regissör: Luc Jacquet
Charles Berling
Romane Bohringer
Morgan Freeman
Jules Sitruk

För en gångs skull är inte originalet bättre. Och då menar jag berättarrösterna. Morgan Freeman som berättare känns mycket proffsigare och "tryggare" än det franska originalet där man blandar töntiga barnröster med en kvinnlig och manlig röst.
Välgjord och ganska intressant dokumentär om än något överskattad i mitt tycke.

Det här är en fascinerande och hänförande dokumentär om kejsarpingvinernas årliga vandring för att hitta en partner och föröka sig. Mycket intressant och otroligt vackert filmad gör det här till en förtrollande och unik filmupplevelse. Jag såg den amerikanska versionen med Morgan Freeman som berättare och den kan jag rekommendera starkt. Hans trygga stämma känns hur hemtrevlig som helst. Jag ryser bara av tanken på den franska och svenska versionen där man dubbat pingvinerna som i en barnfilm (har dock inte sett dem). En film som lämpar sig ypperligt för en myskväll.

lindajjj

Intressant och gripande, men saknar det där lilla extra. Flickan och räven är mycket bättre.

En bra och ganska gripande dokumentär. Vackra miljöer, fin musik och gripande historia.

en ganska så rolig men ändå väldigt sorglig film

Sofia92

Nu såg jag den svenskdubbade versionen, eftersom det var den som gick på tv. En helt okej dubbning, till min förvåning, men jag är säker på att orginalet måste vara det ultimata om man vill få ut så mycket av den här dokumentären som möjligt.
Pingvinresan är otroligt fin och välgjord, lite segt blir det emellanåt bara och det är synd. Annars är fotot mycket fint, musiken däremot tycker jag är för tråkig.

Venschla

Musiken är riktigt bra!
Hur kan något som egentligen är så ointressant bli så intressant?

En 2 + som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: In the harshest place on Earth, love finds a way.

Denna film var inget särskilt enligt mig förutom att det var oerhört vackert foto över detta sterila islandskap samt att man imponerades, som i all naturfilm, hur de lyckades komma så nära djuren utan att störa.
Såg svenska versionen m Gösta Ekman som uppläsare av Peter Dalles översättning. Jag retade mig på att uppläsningen dels var ngt anpassad mot barn (min tolkning) samt att Ekman vid ett par tillfällen växlade mellan Jag-form och Icke-jag-form.
Blev aldrig riktigt spännande (har alltid mer gillat farliga djur på TV/BIO), dvs den var alltså ngt småseg.
Musiken, där texten tyvärr var på engelska och inte franska, fann jag ibland rentutav löjlig, liksom parodiskt gjort - varken vacker eller särskilt passande new age/experimentell world music.
Nej, detta hamnar EJ i DVD-samlingen. Detta kan jag se om nån enstaka gång, men jag vill det inte.

Trivia: It was noted that, by the time of the 2006 Academy Awards, this Best Documentary winner had out-grossed all 5 Best Picture nominees ($77 million vs. $75 million for Brokeback Mountain (2005)). / When released, became the second highest grossing theatrical documentary (after Fahrenheit 9/11 (2004)). / The Emperor Penguin (Aptenodytes forsteri) is the tallest and heaviest of all living penguins and the only one to breed during the winter in Antarctica. / Morgan Freeman recorded his narration in one day.

Såg versionen där Gösta Ekman var berättare.
Hursomhelst så var denna unika dokumentär en ytterst fin, intressant och fascinerande upplevelse.
Jag fattar inte hur man hade lyckats filma alltihop.

Pingvinresan 2 (2017)