Besatt

Handling: En präst står anklagad för att ha utfört exorcism på en studentska, som slutade med den unga kvinnans död. En advokat (Laura Linney) tar sig an ett fall där hon ska försöka försvara prästen. Hon utmanar i och med det både kyrkan och staten. Hon måste kämpa emot en stöddig åklagare och på samma gång sin egen ensamhet. Bitterheten tar mer och mer över. Snart inser hon att karriären är allt hon har och den är långt ifrån vad hon en gång hoppats på.

Regissör: Scott Derrickson

Marilyn Norry
JR Bourne
Joshua Close

filmernas härskare

Det kom som en stor överraskning då jag fick se det här.
Eftersom denna film inte var särsklit hyllad hade jag aldrig väntat mig att denna kunde vara så realistisk, så ruggigt och så oroväckande.

Blandningen av vardagsrealism och besatthet är riktigt läskig och de skrämmande händelserna känns så mycket mer trovärdiga än de i Exorcisten.

Denna oförutsägbara, intressanta, fascinerande och skrämmande film kunde ha blivit perfekt om man hade skippat sekvenserna med de läskiga ansikterna, då det riskerade att gå över till en lite mer fånig nivå.

Annars är detta värt en titt.

Hua. Får rysningar bara jag tänker tillbaka på den här filmen. Annorlunda skräckfilm, med tråkig svensk titel, där utgångsläget är en rättegång om ett dödsfall vid en exorcismritual. Snyggt gjord med kusliga miljöer. Trots att filmen utgår från att besattheten var äkta så finns en realism som gör den tänkvärd och än mer skrämmande. Baserad på verkliga händelser där den riktiga flickan hette Anneliese Michel. Perfekt film att se innan man går och lägger sig om man vill förstöra en natts sömn.

tungspets

Eftersom jag inte visste vad filmen handlade om och inte hade några förväntningar, blev jag helt tagen av filmen. Nästan besatt. ;)
Det var nästan av en lättnad när filmen återgick till domstolen. Så himla läskigt, alltså! Nej jag har då inget att klaga på. Trots att filmen kanske inte har någon större mening, än att shit happens, så är detta av ett mästerverk i skräckens värld. (nej jag har inte sett originalfilmen)

Elemental

Jag ska börja med att klargöra att jag inte sett klassikern Exorcisten från 1973, vilket hade varit en bra källa att jämföra med, även fast det inte alls är samma film. Nej, för The Exorcism of Emily Rose bygger på en helt annan historia, och har ett helt annat utgångsläge.

Efter en kort inledning får vi under hela filmen följa rättegången, som stilistiskt blandas med tillbakablickar på vad som egentligen hände. The Exorcism of Emily Rose är inspirerad av en verklig historia, där den tyska flickan Anneliese Michel påstods vara besatt av demoner (ni kan googla för att läsa mer om det).

Jag måste ge beröm för det snygga sätt som filmen är upplagd på och även för att filmen inte alls lider av klassiska klyschor och plot holes som vanliga skräckfilmer brukar göra. Dock skulle jag inte vilja kalla det här för en skräckfilm, snarare en thriller.

Filmen är inte alls gjord för att försöka skrämma en, vilket den heller inte gör, iallafall inte just då. Istället påverkar den en på ett psykologiskt stadium som få filmer gör idag, speciellt för att man vet att historien är verklig. Om Anneliese Michel verkligen var besatt av demoner får du avgöra själv, men hennes existens finns det ingen som helst anledning att tvivla på.

Är du ute efter en film att bli skrämd av, välj en annan. Tempot är riktigt lågt i rättegångsscenerna, ibland lite för lågt tyvärr, var förberedd på det. Men filmen vägrar att släppa taget om en tack vare den fascinerande historian som den bygger på.

Förutom det gör också proffsiga skådespelare, snyggt foto och ett bra upplägg det här till en film väl värd att kolla in lite extra. Men som en skräckfilm är den föga övertygande.

en helt okej film men för min del är det bara för en gång att se denna..

lindajjj

En kvalitetsrysare! 3+. Bra skådespelare och skrämseleffekter, den var faktiskt ganska kuslig och man tänkte lite på den efteråt. Kul att se "Dexters syster" i en annan roll.

madeleine_g

Jag trodde verkligen att den här filmen skulle vara bra men om jag minns helt rätt så var den väldigt seg och inte alls som jag hade förväntat mig.

Vädigt bra film, som är tänkvärld...vad tror man själv då? Fans edel riktigt läskiga sener. Läskigt att det är en san berättelse också. Får en stark 4:a

idai

Alla sa attden va läskig blablabla, hann itne ens li skrämd va så ngjhkj tråkigt..

Ganska läskig och bra film. Det läskigaste är att den bygger på en sann historia.

Biopremiär: 2005-11-04