Illdåd planeras

3,6

Handling: Spelaren och kvinnotjusaren Johnnie Aysgarth träffar en dag på Lina, de blir förälskade och gifter sig med varandra. Lina som kommer från ett mycket välbärgat hem tror dock efter ett tag att Johnnie bara är ute efter hennes pengar. Pengar som han kan använda till sitt spelande. Ju längre tiden går, desto mer misstänksam blir hon mot honom. Det går så långt att hon även misstänker att han vill mörda henne för hennes pengars skull.

År: 1941
Regissör: Alfred Hitchcock
Originaltitel: Suspicion
Längd: 01:39, 01:41 (Spanien)
Joan Fontaine
Leo G. Carroll
Reginald Sheffield
Lumsden Hare

kaj08

Cary Grant spelar i den här filmen en kvinnokarl som har problem med att han spelar för mycket. Han träffar en ung kvinna från en välbärgad familj och kvinnan faller pladask för kvinnotjusaren. Den unga kvinnan, som är lite osäker spelas av Joan Fontaine, som har en liknande roll i filmen Rebecca som spelades in något år tidigare. Båda huvudpersonerna, Cary Grant och Joan Fontaine gör strålande insatser i sina rolltolkningar.

Cary Grants rollfigur börjar ganska snart att utnyttja den unga kvinnans rikedom, och under filmens gång undrar man om det är kärlek eller om det bara är pengarna han är ute efter. Det går så långt så att kvinnan i filmen till och med misstänker att hennes man ska mörda henne för att få en massa pengar. Intressant film, där tyvärr slutet är lite snöpligt. Det var inte Hitchcock som bestämde hur filmen skulle sluta, och det märks. Han hade nog gjort ett mer dramtiskt slut än vad det blev nu. En klart sevärd film ändå som får en svag 4-a av mig i betyg.

Savannah

Spännande och underhållande, men slutet (vilket Hitchcock tyvärr inte fick bestämma över) är en besvikelse. Grant och Fontaine är mycket bra i sina roller, men som sagt - upplösningen borde ha varit en annan. Mycket stark trea, dock.

Medelmåttig Hitchcock. Den är inte särskilt spännande och manuset är lite sentimentalt.
På plussidan ligger skådespeleriet och den lite kusliga stämningen.
Filmens slutet är ganska oväntat. Det blir en svag trea i betyg.

Miss Ljung

Riktigt bra, och ovanligt spännande för att vara Hitchcock. . fram till slutscenen, som jag blev otroligt besviken på! Istället för en fyra får den en vanlig trea.

Inte en av Hitchcocks mest kända, men definitivt en av hans bättre. Cary Grant och Joan Fontaine spelar bra i huvudrollerna och det är en tät och bra stämning i filmen.

Filmen är svartvit