Sabotör

Handling: Barry Cane anklagas för sabotage efter att hans bäste vän omkommit i en tragisk olycka på fabriken. Cane är nu jagad av polisen och måste själv resa land och rike runt för att finna vem som egentligen låg bakom sabotaget.

År: 1942
Ian Wolfe
Murray Alper
Kathryn Adams

kaj08

En av Hitchcocks svagare filmer. Det börjar väldigt bra och under de inledande 20-30 minutrarna byggs en spännande intrig upp och man förväntar sig en riktigt spännande film. Tyvärr faller den ihop lite sedan när det blir lite för mycket ologiska intriger och någonstans där tappar filmen spänningen nästan helt. De får ändå till ett spännande slut vilket räddar upp betyget till en 3-a iaf. Jag tror det här är den sämsta av Hitchcocks filmer från 1940 til slutet 1976. Det säger iofs mer om kvaliteten på hans övriga filmer.

Ingen utav Hitchcocks bästa respektive sämsta. Började väldigt bra men tappar tempo efter halva filmen. Men upplösningen på frihetsgudinnan är som sagt verkligen climaxet.

Ganska spännande Hitckcock och scenen på frihetsgudinnan var en höjdare.

Timoti

En typisk Hitchcock rulle, en som är oskyldig oc h en annan som är skyldig. Filmen var som bäst i början och sen började filmen att tappa i slutet. Men man ska inte klaga Hitchcock gör alltid bra filmer.

Filmen är svartvit