American Beauty

3,9

Handling: Filmens huvudpersoner är den outplånlige Lester och hans fru Carolyn Burnham. Ett till synes ordinärt par i en förorts anonyma grannskap, men ett äktenskap som sakta men säkert är på väg att spåra ur.

År: 1999

Ara Celi

Copyright Dreamworks

BeckyLou

90-talets bästa film.
Ett mästerverk som förtjänar all den uppskattning den fatt. En smart film som verkligen har ett budskap och man känner sig verkligen berikad när man sett den.
Alla skadespelarna är lika bra, helt fantastiskt ensemblespel. Scenen med Wes Bentley och Thora Birch och hans videofilm är nagot av det absolut vackraste som gjorts och är en av mina favoritscener.
Perfekt soundtrack, fotot är underbart och det finns inget att klaga pa.
En självklar femma!

enhet925

Det är sällan jag ger filmer en femma i betyg och när jag satte mig att se American Beauty väntade jag mig inte att den skulle ge ett sådant intryck. Jag har sett den tidigare och tyckte då om den men såg den i första hand som en komedi med ett tragiskt slut. Kanske såg jag den med andra den gången, jag minns faktiskt inte. Denna gång var förutsättningarna annorlunda, klockan närmade sig tolv och jag var alldeles ensam i en mörk lägenhet. Perfekta förutsättningarna för att njuta av en film.

Omtumlande, skruvad, omskakande, uppfostrande, absurd - helt enkelt underbar.

Det är ett priviligium att få njuta av samspelet mellan Spacey (Lester) och Bening (Carolyn), Spacey och Suvari (Angela), Birch (Jane) och Bentley (Ricky).

Löjligt, men jag har svårt att finna ord för att korrekt beskriva den men jag sitter nu med ett fånigt leende på mina läppar och tänker mig tillbaka.

Scenen mellan Spacey och Suvari i slutet av filmen när hon sitter i mörkret i vardagsrummet är förmodligen en av de bästa jag sett. Så intensiva känslor som den scenen förmedlade, mannen som återfunnit sin ungdom och flickan som är så rädd för att vara som alla andra, som så desperat söker uppskattning.

filmernas härskare

En samhälls-satir och samtidigt en bisarr drama om relationsproblem och känslor. Detta är galet, men gripande i samma stund.

Filmen är en av livets små stunder...

Ajice

Väldigt bra och fin film, spännande och rolig, ovanligt bra för att vara amerikansk

Hiddenman

Förstår inte varför folk tycker om den här filmen så mycket, så bra var den inte.

Antonlikemovies

Grymt bra drama/komedi.
Hade höga förväntningar på filmen och jag blev verkligen inte besviken.
Det är inte ofta jag blir så rörd att tårarna kommer fram men när jag såg denna så kom de.
Helt fantastiskt bra insats av Spacey och resten av skådespelarna i filmen!
En av de solklaraste femmorna jag delat ut.

en mycket speciell film, men det har ett budskap kan jag tycka vilket är att ingen familj är perfekt, alla döljer något!

Desperat

En väldigt unik och bra film. Det är inte en film för alla, men den är sevärd om man gillar bra filmer.

Riktigt imponerande film.
En rolig samt stundtals gripande rulle där ingen annan än Spacey kunde gjort jobbet bättre som huvudrollen.

Solklar rulle, klar fyra.

Angelus

En bra film men lite seg då och då, snygga scener, bra skådespeleri, Kevin Spacey var mycket bra och Mena Suvari var mycket vacker, intressant handling