En kille och en tjej

Handling: Brasse spelar en arbetslös journalist, slarvig och hypokondrisk men lätt att tycka om. Hans jakt på brudar och hängande på diskotek tar plötsligt slut när han en dag träffar den målmedvetna Lena, vars intresse är att sjunga i kyrkokören...

År: 1975
Regissör: Lasse Hallström
Originaltitel: En kille och en tjej
Brasse Brännström
Arne Andersson
Gösta Engström
Pia Garde

Copyright SF

Knappt godkänd! Den är för gammal och tramsig för att intressera mig fullt ut. Men en svag tvåa, ok då.

En svensk klassiker av Lasse Hallström som jag ger endast en godkänd 2/5 i betyg. Marknadsförs som en komedi, men känns mer som ett drama. Vad vill filmen säga egentligen? Det händer ju ingenting. Känns som lite av en tidstypisk skildring av 1970-talet. Bara. Men det blir sällan intressant. Undrar varför man inte sett mycket mer av Mariann Rudberg?

Lasse Hallströms debutfilm är som en tidsdokument över 70-talet. Det är ruskigt träffsäkert, även sett till hur kärlekskarusellen är idag eller för alltid. Hallström och Brasse - tillsammans skrev de manuset - går in på djupet i Brasses karaktär och det känns så otroligt äkta. Skulle mycket väl kunna vara en film om dem själva.