Magnolia

Handling: Ett antal berättelser som påminner om Short cuts. Vi får bland annat följa en döende far, en ung hustru, en manschauvinist och en missbrukande dotter. Under loppet av en dag flätas deras liv samman och påverkar varandra.

År: 1999

Ricky Jay
Felicity Huffman
April Grace

Pesole

Nu tänker jag vara riktigt ärlig, detta var nog en av de sämsta filmerna jag någonsin har sett. Den var verkligen värdelös och jag hatar den rent sagt ut. I tre timmar pinna jag mig för att se klart hela filmen, på slutet börjar det regna paddor, vad fan är detta för film, fattar den absolut inte, den var rörig och det var verkligen en skit film.

kalles

En bra film, of course, för Anderson är en ruggigt bra regissör..
Dock tycker jag att Magnolia till skillnad från Punch-Drunk Love och Boogie Nights är lite väl disträ..
Alla skådisar gör ett bra jobb, fast Macy och Molina känns lite plastiga.. Cruise och Reilly är suveräna och riktigt fängslande..

Men den stora elogen ska Aimee Mann ha, musiken är vackrare än vackrast..

Jag väger mellan en stark trea och svag fyra. Filmen är väldigt välgjord och förstärks av bra skådespeleri och snyggt foto samt välvald musik. Jag förstår varför folk gillar den och den lyckas även beröra en, men jag tycker ändå att filmen innehåller en del moment som jag inte riktigt gillade och som inte gör den riktigt klockren. Den kan även kännas lite utdragen och övertydlig i sitt budskap som jag tycker man borde fatta efter tredje gången regissören bankar in det i huvudet på en. Resultatet blir nästan lite överdrivet och påtvingat, men bara NÄSTAN så jag lutar nog mot en fyra trots allt! Filmen är ju ändå välgjord och sevärd.

Ajice

Jag älskar det filmen vill säga men det når inte riktigt fram.

Pesole

paolomaldinii

Helt klart en av mina bästa filmer jag sett, den här filmen har nästan allting, man tröttnar aldrig på den oavsett hur många gånger man ser den, John C. Reilly, Tom Cruise och William H. Macy är underbara framförallt John som e lysande.

En otroligt bra film om livsöden som slingras ihop. Så j*vla bra skådespeleri och regi så det blir nästan magiskt. Lutar mellan en 4:a och en 5:a. 4,5 får det bli.

Therold

Ett sammanvävande av relationer och livsöden som jag tycker mycket om. För uttalat amerikanskt och en smula för knyta-ihop-allt övertydligt för att erhålla högsta betyg. Behållningen är helt klart samtliga skådespelarinsatser från start till mål - minus är faktiskt mest manus (kliché) och en smula dask får regi. I sin helhet en film man bör se.

Venschla

Guud såå seeg!!
Den har inget och lite mindre!

En - 4 som film & i sin egen genre.

Tagline: Things fall down. People look up. And when it rains, it pours.

En klart lite flummig film med många djup, men ändå fantastisk. Annorlunda och lite märklig m underbar musik av Aimee Mann. Bra skådespel. Denna vill man se om och tänka till igen om. Nominerad till 3 Oscars. Plats 205/250 på IMDb:s Topplista har den 20070902. Hamnar till ett billigt pris direkt i DVD-samlingen, precis som ngt grönt faller från himlen direkt till marken i filmen.

Trivia: Paul Thomas Anderson wrote the bulk of the script during two weeks he spent at William H. Macy's Vermont cabin - afraid to go outside because he'd seen a snake. / Director/Writer Paul Thomas Anderson also designed the poster and cut the trailers for the film. / Almost every location contains at least one picture or painting of a magnolia flower. / When Paul Thomas Anderson approached George C. Scott about playing the role of Earl Partridge, Scott threw the script across the room, saying "This is the worst fucking thing I've ever read. The language is terrible." / Filming lasted 90 days, though it was originally scheduled to be 77. / The story at the beginning about the man being killed by a gunshot while falling off a building has for years been used as a hypothetical case in criminal law classes to illustrate causation.