Den bästa av mödrar

3,8

Handling: Eero kommer till Sverige som krigsbarn under andra världskriget och har svårt att anpassa sig till sin nya familj.Han känner sig sviken av sin riktiga moroch när han väl känner att han har kommit in i livet i Sverige är kriget slut och det är dags att återvända till Finland igen.

Regissör: Klaus Härö
Maria Langhammer
Brasse Brännström
Leif Andrée
Topi Majaniemi

En helt otrolig film, med vacker natur och stämningsfull musik. Underbara skådespelarinsatser, särskilt av Maria Lundqvist, vilken jag aldrig sett bättre, och Michael Nykvist, som än en gång visar hur skicklig han är. Filmen var så fruktansvärt gripande och tragisk att jag inte kunde låta bli att få tårar i ögonen, om och om igen. En av de starkaste filmupplevelserna jag haft, helt klart! Ett mästerverk, som bara alla måste se!

Wookad

Eftersom jag själv har finsk bakgrund och har läst en del om detta så berörde den mig väldigt starkt. Allt är oerhört bra; skådespelarna, manuset, musiken...ja, allt förutom de överdrivna ljuseffekterna, vilka jag stör mig något så enormt på. Utan dem hade jag kunnat kalla filmen ett mästerverk, men tyvärr...stark fyra!

Det här är en riktigt bra svensk film. Blev glatt överraskad och hanlingen är gripande.

En rysligt bra film. Maria Lundqvist är fantastisk, alla svenskar borde se filmen. Den är underbart bra men dock sorlig.

en bra film med bra handling och skådespelare.

En underbar film som skildrar ett flyktingsbarns tankar och svårigheter genom att komma till ett nytt land.

det är en bra film, värd att se när man är på humör. den är sorglig, fin och så hjärtegripande men den var så otroligt utdragen och kanske det är i det som det sitter, det som gör det till en så bra film. jag ville ha mera liv i det hella men jag kan förstå att folk gillar den.

lindajjj

En riktigt välgjord film. Långsam, vacker, gripande. Jag hade inte alls tänkt se den, men fastnade.

Sofia92

En stark trea, det här är en berörande och välberättad historia som man lätt tar till sig. Men en del av handlingen begriper jag mig inte på, och om jag inte minns fel var sutet rättså plötsligt och konstigt? Men annars, skådespelet är bra och det blir ganska sorgligt emellanåt, känns väldigt verklighetstroget.

Biopremiär: 2005-11-04