Wallace och Gromit - Varulvskaninens förbannelse

Handling: Det är bara några dagar kvar till den årliga grönsakstävlingen i Wallace och Gromits lilla stad. Fullkomlig grönsaksmani råder och våra företagssamma vänner kan tälja guld med pennkniv genom att bekämpa skadeinsekter på ett humant sätt med sin firma Anti-Pesto. Men som en blixt från klar himmel hotas plötsligt grönsakstävlingen! En enorm och mystisk best härjar på nätterna och ödelägger grönsakslanden!

Regissör: Nick Park Steve Box
Originaltitel: Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit
Alternativ titel:Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit (Affischtitel Storbritannien)
Ursprungsland: Storbritannien
Ingår i tema: Varulvar

Peter Sallis
Ralph Fiennes
Helena Bonham Carter

starchild

Hur i hela världen kan man få en liten lerfigur att verka mer levande än vissa skådespelare.
Den är filmen är full av överraskningar och underfundig humor.
Gromit och Wallace är något av "gröna vågens" kaninutrotare som råkar på Varulvskaninen.

enlitenika

En rakt igenom mitt-i-prick-film. En sån brittisk humor där ordlekarna kommer tätt och med alla små, fantastiska detaljer som bara är att beundra. Det som kan vara problemet med filmen är vilken målgrupp den egentligen riktar sig till. Med en 'barnslig' historia och råa 'vuxen-skämt' är det svårt att veta riktigt var filmen står. Det finns många fall av såna här filmer som har stupat pladask och det är svårt att klara av det om det inte är grymt bra. Det är just det som Wallace & Gromit är, det är svårt att inte älska den här filmen, vare sig man är 6 eller 45, även om de lite yngre barnen kanske inte förstår allt. Faktiskt, så är det inte lätt för de lite äldre att förstå heller, om man inte är en höjdare på engelska tvingas man läsa undertextningen som inte är den allra bästa till en film som går ut på engelska ordlekar, rakt igenom. Men om man nu klarare av att förstå skämten och om man fortfarande har barnasinnet kvar är detta en alldeles fantastisk film som står så nära 5:an att det bränns. Bättre än så här kan det inte bli...

imaculent

Saknade så mycket av det jag ser som Wallace and Gromit humor. Vart lite besviken.

Inte lika bra som jag trodde den skulle vara men väldigt underhållande och rolig.

starchild

Den är filmen är full av överraskningar och underfundig humor.

haha, jag har alltid älskat Wallace och Gromit, och den här filmen gör mig INTE besviken :D
Bäst var utan tvekan lilla Hoppe :P

heroin

Jag älskar Wallace och Gromit - dock håller inte denna långfilm samma klass som kortfilmerna.
Mycket av dom små underbara detaljerna från kortfilmerna har fallit bort, tråkigt och sänker betyget en hel del.
Trots allt är ju faktiskt Wallace & Gromit alltid Wallace & Gromit - så en tvåa får filmen för dessa två underbara figurer och ett väldigt bra arbete.
Det bästa med Wallace & Gromit är fortfarande "Wrong Trousers" som finns med på samlingsvideon "Otroliga äventyr". Så fantastisk.

nja, Wallace & Gromit i sin helhet men de här blev alldeles för långdraget och tradigt. jag tyckte filmen var långtråkig och allt bara kändes bortkastat. de små avsnitten är bäst och den härligheten har fallit bort i filmen.

robzol-8

Rolig, bra och fyndig storry. Tipsar även om de andra Wallice and Gromit

En svag 3:a både som film & i sin egen genre.

Taglines: Wallace=Master, Gromit=Mind / Something bunny is going on... / Something wicked this way hops. / They've made gadgets, they've made contraptions, and they've made a movie.

Gillar man dessa figurer generellt så älskar man säkert denna film, men som film_alex skriver, det finns egentligen inte så mkt mer än det... förutom den rätt sköna brittiska humorn då. Riktigt kul o underhållande att se en gång (kanske ytterligare en gng om man får barn)! Åkte nyligen, då jag såg den ca, ur IMDb:s Top 250 efter en bra tid där.

Trivia: The film required 2.8 tons of Plasticine in 42 colors and 1000 baby-wipes per week to wipe it off animators' fingers. / Each character needed several versions to cover a range of emotions and poses. There were 43 versions of Gromit, 35 Wallaces, 16 Victor Quartermaines and 15 Lady Tottingtons, as well as 20 differently shaped mouths. A single line of dialog of only a few words could take a whole day to animate.

Filmen är animerad