De nio heta spåren

3,6

Handling: En blind man hör under en promenad en underlig konversation framför ett medicinskt institut. Samma natt råkar institutet ut för ett inbrott.

År: 1971
Rada Rassimov
Aldo Reggiani
Carlo Alighiero
Ugo Fangareggi

Argentos andra film lutar som sagt mer åt thriller än åt rysare. Sen är den stundtals riktigt småtrevlig och småkul. Franciscus och Malden är jättebra tillsammans och musikhuvudspåret är fantastiskt. Har lite svårt för Argentos abrupta slut. Känner dock på mig att det är något jag får vänja mig vid.

Jag har förälskat mig i Argentos Hitchcock-influerade stil. För en filmälskare som jag själv är det rena julaftonen varje gång jag sätter igång en av hans filmer. Bäst är att jag har så många kvar att se.

Ibland är livet riktigt härligt!

Spännande och ruskig Argentorulle.
Den har en oväntat upplösning och en bra Karl Malden.

Rätt tidig Argento där han är ovanligt sparsam med spektakulära mord, även om killen som blev överkörd av tåget var coolt gjort. Plus också för slutet. Malden gör en bra insats som den frågvise blinde gubben. Första halvan av filmen är starkare än den andra. Musiken är väl så där. Ingen av Morricones bättre alster tycker jag. Huvudspåret dock bra.

Xenomorph

En stilsäker Argento film, långt ifrån hand bästa men ändå mycket sevärd.